Original title:
Hodnotový systém ve výuce Normální školy v Praze na přelomu 18. a 19. století
Translated title:
Value System at Teaching of the Normal school in Prague at the Turn of 18th and 19th Century
Authors:
Raška, Jakub ; Tinková, Daniela (advisor) ; Pokorná, Magdaléna (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato práce je věnována Normální škole v Praze, která byla po zavedení tereziánského Všeobecného školního řádu (1774) vzorovou institucí pro nižší školství v habsburských Čechách. Z toho důvodu mohou být její vyučovací metody a specifický hodnotový systém chápány jako norma pro ostatní nižší školy v české dědičné zemi. Kladu si za cíl postihnout hodnoty, které škola žákům vštěpovala. Za původce těchto hodnot v práci označuji rakouský stát. První kapitola obsahuje obecný přehled vývoje nižšího školství od reforem Marie Terezie do školských zákonů Františka II. v prvních letech 19. století. Ve druhé kapitole se snažím na základě čtyř textů různých autorů, kteří měli velký podíl na prosazování školské reformy v Čechách, či byli přímo spojeni s pražskou Normální školou, ukázat způsoby, jak je ve státně-osvícenském školském diskurzu akcentováno spojení státu a školy. V kapitole poslední je na základě dobových teoretických textů o výchově, školních učebnic a pramenů vzniklých činností školy představena školní (= státní) vize dokonalého člověka a jeho výchovy. Klíčová slova: Normální škola v Praze, české osvícenství, počátky moderního státu, etatizace, hodnotový systém, Aleš Pařízek, Ferdinand Kindermann, Marie Terezie, Josef II.This bachelor thesis deals with the Normal School in Prague, which was after the introduction of theresian General School Regulation (1774) a pattern for the lower education in Habsburgian Bohemia. For this reason, its teaching methods and distinctive value system could be understood as a norm for other lower schools in the Czech inherited land. The first chapter contains an overview of the development of the lower education from educational reforms of Maria Theresa to educational laws of Francis II. in the early years of the 19th century. In the second chapter, the author of this paper tries to show the ways in which the state-enlightenment school discourse puts emphasis on the connection of the state and the school on the basis of four texts by various authors, who had large participation in promoting the school reform in the Czech lands or were directly connected with the Prague Normal School. The last chapter, based on period theoretical texts on education, textbooks and sources compiled by the school, describes the school (= state) vision of the perfect man and his upbringing. Key words: Normal School in Prague, Bohemian Enlightenment, dawning of the modern state, etatization, value system, Alexius Pařízek, Ferdinand Kindermann, Maria Theresa, Joseph II
Keywords:
Education; Enlighment; Normal School in Prague; Schooling; Teachers; Normální škola v Praze; osvícenství,učitelé; vzdělávání; školství
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/54716