Original title:
Dramaturgie baletu ND Praha v sezónách 2002 - 2011
Translated title:
The Dramaturgy of the National Theatre Ballet in Seasons 2002 - 2011
Authors:
Jílková, Eliška ; Christov, Petr (advisor) ; Kočí, Julie (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Eliška Jílková Abstrakt Cílem práce je zmapovat podobu a vývojové tendence dramaturgie Baletu Národního divadla v sezónách 2002/2003 - 2010/2011. Pro komplexní postihnutí tématu je text rozšířen o charakteristiku všech scén Národního divadla a vymezení dramaturgie oproti předchozímu období. Text nabízí několik pohledů na proměnu repertoáru. Kromě způsobu výběru titulů poukazuje i na vnější a vnitřní podmínky tohoto procesu. Zároveň rámcově charakterizuje dramaturgii z předcházejícího období, kdy Balet Národního divadla vedl Vlastimil Harapes. Práce je pro přehlednost dělena dle národnosti tvůrců. Samostatná podkapitola je věnována i hostujícím souborům, jejichž inscenace mají jen omezený vliv na celkovou podobu repertoáru. V závěru je shrnutí poznatků o vývoji a současné podobě dramaturgie Baletu. Zároveň jsou zde připomenuty nejdůležitější a nejvýraznější prvky nové koncepce dramaturgie. Klíčová slova Balet Národního divadla, Národní divadlo, dramaturgie, balet, inscenace, choreografie, komponované inscenace, repertoár, Petr Zuska, Miniatury, Balet GalaEliška Jílková Abstract The aim of the thesis work is to map characteristics and evolution trend of ballet dramaturgy in the National Theater during the season 2002/2003 - 2010/2011. To cover complexity of the topic, the text is broadened out by characteristics of all National Theater stages and the dramaturgy is specified with respect to the previous season. The text offers several views on repertory changes. Besides the methods of titlesselection it also points out external and internal conditions of this process. The thesis also roughly characterizes dramaturgy from previous season when the National Theater ballet was directed by Vlastimil Harapes. For clarity the work is divided by the nationality of authors. One chapter is solely devoted to guest ensembles whose staging have limited influence on the whole repertory appearance. The conclusion summarizes the findings about the evolution and present-day dramaturgy of the ballet. The thesis is finished with description of the most important and distinctive elements of the new dramaturgy concept. Keywords Ballet of the National Theatre in Prague , The National Theatre, dramaturgy, ballet, production, choreography, compound production, repertoire, Petr Zuska, Miniatures, Ballet Gala
Keywords:
ballet; Ballet Gala; Ballet of the National Theatre in Prague; choreography; compound production; dramaturgy; Miniatures; Petr Zuska; production; repertoire; The National Theatre; balet; Balet Gala; Balet Národního divadla; choreografie; dramaturgie; inscenace; komponované inscenace; Miniatury; Národní divadlo; Petr Zuska; repertoár
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/54438