Original title:
Sportovní lezení zrakově postižených a jejich omezení způsobené zrakovým handicapem
Translated title:
Climbing of visually impaired people and limits produced by their disability.
Authors:
Sýkorová, Alžběta ; Vomáčko, Ladislav (advisor) ; Nováková, Lenka (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název: Lezení zrakově postižených a jejich omezení způsobené zrakovým handicapem. Cíle práce: Poukázat na kritické momenty při lezení zrakově postižených lezců a hodnotit do jaké míry je lezení jako takové ovlivněno absencí zrakové percepce. Metoda: Rešerše odborné literatury, dotazníkové šetření, analýza dat a grafická prezentace výsledků. Výsledky: Lidé se zrakovým handicapem mohou vykonávat lezecké aktivity se stejnými lezeckými pomůckami a v obdobném rozsahu jako osoby vidoucí. Absence zrakové percepce klade na lezce především zvýšené fyzické nároky a omezuje jej v bouldrování. Klíčová slova: lezec, lezecké aktivity, zrakově postižený, zraková percepce, handicapTitle: Climbing of visually impaired people and limits produced by their disability. Goals: To point out critical moments during climbing of visually impaired climbers and evaluate degree of influence of missing sight to the entire climbing activity. Methods: Technical literature researching, questionnaire investigation, data analysis and graphical presentation of results. Results: People with visual impairment are able to perform climbing activities with the same equipment and in the similar range as sighted climbers. Absence of visual perception primarily places higher physical demands on climber and virtually prevents him from bouldering. Keywords: climber, climbing activities, visually impaired, visual perception, handicap
Keywords:
climber; climbing activities; handicap; visual perception; visually impaired; handicap; lezec; lezecké aktivity; zraková percepce; zrakově postižený
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/54077