Original title:
Tvorba školního časopisu jako prostředek k rozvoji mediální gramotnosti
Translated title:
Creating a school newspaper as a means to promote media literacy
Authors:
Čekanová, Hana ; Wolák, Radim (advisor) ; Šírová, Tereza (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá tématem školních časopisů na gymnáziích. Konkrétně zkoumá přínos samostatné tvorby školního časopisu k rozvoji mediální gramotnosti žáků. Je rozdělena do dvou částí, teoretické a empirické. První, teoretická část stručně vymezuje, co je mediální gramotnost, proč se o ní v dnešní době stále více hovoří a jak je její rozvoj ukotven v české školské soustavě. Blíže se věnuje vymezení mediální výchovy ve vzdělávacích dokumentech České republiky, možnostem jejího zařazení do výuky a očekávaným výstupům z ní. Krátce se pozastavuje nad srovnáním mediální produkce v rámci mediální výchovy a samostatnou tvorbou školního média vzniklého z iniciativy samotných studentů. Druhá část je věnována výzkumnému šetření provedenému se třemi redakcemi plzeňských školních časopisů vzniklých z iniciativy studentů. Zkoumá jednak podobu funkční a procesní stránky fungování časopisu, její shodné a odlišné rysy v jednotlivých redakcích, motivaci, cíle a prvotní očekávání tvůrců apod. Za druhé se výzkumné šetření věnuje otázce, jaký vliv měla samostatná tvorba školního časopisu pro rozvoj mediální gramotnosti žáků. Získané poznatky hodnotí v porovnání s Dalšími očekávanými výstupy pro Mediální výchovu v gymnáziích. Zkoumá zároveň, zda žáci samostatnou tvorbou získali i něco nad rámec DOV MV. Na závěr se pokouší...This dissertation deals with the theme of the school magazines in grammar schools. Specifically, it examines the influence of independent school magazines production on the development of pupils' media literacy. The thesis is divided into two parts - the theoretical one and empirical one. Theoretical part briefly defines the term media literacy, explains the growth in use of the term and describes its anchoring in the Czech educational system. It pays attention to definition of media education in educational documents of the Czech Republic and further talks about possibilities of its inclusion into classes and its expected impacts. It briefly compares media production within guided media education and independent school media production created by pupils itselves. The second part is devoted to the survey carried out by three editorial boards of Pilsen school magazines that emerged from pupils' initiative. It explores functions and processes of magazine running, shows differences in each editorial board, its incentive, goals, author's primary expectations etc. Further, the research analyzes the contributions of school magazines independent work to development of pupils' media literacy. These gains are evaluated in comparison with Other Expected Outputs for Media education in grammar schools. At the...
Keywords:
media; media education; media literacy; school magazines; school media; mediální gramotnost; mediální výchova; média; školní média; školní časopisy
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/53947