Název:
Propedeutika logiky v rámci výuky základů společenských věd
Překlad názvu:
Propedeutics of Logic in Teaching the Basics of Social Sciences
Autoři:
Grulich, Tomáš ; Bendová, Kamila (vedoucí práce) ; Jirků, Petr (oponent) ; Sousedík, Prokop (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] NÁZEV: Propedeutika logiky v rámci výuky základů společenských věd AUTOR: Tomáš Grulich KATEDRA (ÚSTAV) Katedra občanské výchovy a filosofie Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze ŠKOLITELKA: RNDr. Kamila Bendová, CSc. ABSTRAKT: Práce na pomezí filosofie a logiky, zabývající se smyslem, účelem a možným pojetím výuky elementární logiky v rámci předmětu základů společenských věd. V počátečním dialogickém založení logiky, pozdější disputační technice a v současné podobě teorie argumentace a moderní formální logiky hledá momenty, které by byly sto založit takový způsob její propedeutiky, který by jednak splňoval očekávání, jež jsou na ni kladena ze strany běžné argumentace v občanských i odborných záležitostech, jednak zajistil její otevřenost k dalšímu případnému rozvoji a speciálnímu využití v jednotlivých vědních oborech. Záměrem je naplňování étosu logiky dialogu: poskytnout oporu pro vytváření dobře odůvodněných názorů a přání. Klade otázku jak zůstat v prostředí přirozeného jazyka a současně využít ideje a nástroje, které formální logika racionálnímu usuzování poskytuje. Odpověď nalézá v pojmu sémantického závazku, na němž buduje výklad tradičního i moderního logického aparátu. Doplňuje ji návrhem tzv. exempel, příkladů určených k ukotvení stěžejních tezí a sehrávajících úlohu uzlových bodů v síti...TITLE: Propedeutics of Logic in Teaching the Basics of Social Sciences AUTHOR: Tomáš Grulich DEPARTMENT: Social Sciences and Philosophy Department, Faculty of Education, Charles University in Prague SUPERVISOR: RNDr. Kamila Bendová, CSc. ABSTRACT: This thesis is placed on border between the fields of philosophy and logic. It deals with significance, purpose and possible approach to teaching elementary logic within the framework of the subject - the Basics of Social Sciences. In the initial dialogical logic, latter disputation techniques and the current form of argumentation theory as well as in modern formal logic, it searches for moments allowing to establish such a propedeutics that would both meet the needs of common argumentation in civic and professional matters as well as ensure its openness to further development and specialized usage in particular fields of science. The aim is to fulfil the ethos of dialogue logic: to provide support for creation of well-justified opinions and wishes. It raises the question of how to remain in the environment of natural language while using ideas and tools offered by formal logic for the purposes of rational reasoning. The answer is found in the term of semantic commitment; it uses this term as a basis for interpretation of both traditional as well as modern logical...