Název:
Právní subjektivita mateřské školy a její vliv na řízení školy v historickém srovnání let 1993 - 2013
Překlad názvu:
Legal personality of kindergarten and its impact on school management in a historical comparison years 1993 - 2013
Autoři:
Bendlová, Ivana ; Kitzberger, Jindřich (vedoucí práce) ; Svoboda, Petr (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se věnuje tématu právní subjektivity mateřských škol. Charakterizuje pojem právní subjektivity; vyznačuje její vliv na řízení školy, porovnává míru právní subjektivity českých mateřských škol v historickém, okrajově v mezinárodním srovnání na úrovni evropských zemí. Téma práce se bezprostředně týká oblasti právního postavení škol. Teoretická část práce je věnována popsání situace, vysvětlení jednotlivých pojmů; potřeb, které požadavku na vznik právní subjektivity škol předcházely; dále je v práci věnován prostor historii a zákonným podmínkám právní subjektivity škol, kdy od 90. let 20. století školy všech stupňů postupně přecházely do právní subjektivity. Samostatná kapitola je věnována řízení školy jako právního subjektu. Výzkumná část sleduje současnou míru právní subjektivity českých veřejných mateřských škol. Práce může přispět k ucelenému pohledu na vliv právní subjektivity na řízení školy a na kompetence ředitele školy jako vedoucího pracovníka organizace v právní subjektivitě.In this thesis I deal with legal personality of nursery schools. I define the concept of legal personality, describe its influence on school management, present the extent of legal personality of Czech nursery schools in a historical comparison, and briefly also in an international comparison with other European countries. The topic of the thesis directly addresses the field of legal status of schools. In the theoretical section, I describe the current situation, explain relevant terms, and the needs preceding the necessity to establish the legal personality of schools. Furthermore, I present the history and legal terms of legal personality of schools in the time frame of the 1990s when all types of schools gradually gained their legal personality. In a separate chapter, I discuss management of the school as a legal entity. In the research section of the thesis, I show the present extent of legal personality of Czech public nursery schools. The aim of the thesis is to help create a comprehensive view of how legal personality affects school management and the authority of the headmaster as an executive of an organization with legal personality.
Klíčová slova:
autonomie; Právní subjektivita; ředitel; škola; autonomy; headmaster; Legal personality; school