Original title:
Být svědkem: Zlomové okamžiky našich dějin očima Pavla Kouteckého
Translated title:
Be a witness: The turning points of our history viewed by Pavel Koutecký
Authors:
Strachotová, Alžběta ; Čeněk, David (advisor) ; Přádná, Stanislava (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá dílem českého dokumentaristy Pavla Kouteckého a zaměřuje se na několik jeho filmů o novodobé historii naší země. První část práce načrtává celkový obraz jeho tvorby a poukazuje na různorodost zvolených témat i přístupů. Stěžejní část se zabývá filmy, v nichž se režisér zaměřil na naše dějiny, přičemž tato díla jsou vnímána v kontextu dokumentárního a historického filmu. Teoretická kapitola se proto věnuje vymezení pojmů z oblasti dokumentárního filmu i historického filmu a zmiňuje hlavní teoretické otázky věnované oběma problematikám. Vybrané filmy jsou poté analyzovány nejen jako samostatná díla, ale jsou zařazeny do kontextu jiné dokumentárně-historické tvorby. U všech filmů si práce všímá nejen konkrétně vybíraných témat a způsobu jejich pojetí, ale také vizuální stránky a především animačních technik a koláží, které při tvorbě Pavel Koutecký využíval. Je tak prozkoumán specifický přístup Pavla Kouteckého k zaznamenávání historie státu a k lidem prožívajícím zlomové dějinné okamžiky. Závěrečná kapitola shrnuje všechny poznatky, pojmenovává společné jmenovatele děl a charakterizuje hlavní rysy jeho dokumentárního stylu.The following bachelor's thesis deals with the work of Czech filmmaker Pavel Koutecký and it focuses on several of his films on the modern history of our country. The first part outlines the entire picture of his work and highlights the diversity of selected topics and attitudes. The main part adresses films in which the director was focused on our history, while those are viewed in the context of documentary and historical film. Therefore the theoretical chapter deals with the definitions of the documentary and historical film and it mentions the main theoretical questions dedicated to those two issues. Chosen films are then analyzed not only as separate entities, but also the context of documentary and historical films is included. In all the works the thesis notices concretely chosen topics and how they are conceived as well as the visuality, animation techniques and collages, which Pavel Koutecký used. It examines thus the specific approach of Pavel Koutecký to the history of the state and the people experiencing the revolutionary moments. The final chapter summarizes all the knowledge, identifies the common denominators of the works and describes the documentary style of Pavel Koutecký.
Keywords:
17th November 1989; communism; dissolution of Czechoslovakia; documentary film; historical movie; Pavel Koutecký; political documentary; sociological document; time-lapse documentaries; Velvet Revolution; 17. listopad 1989; dokumentární film; historický film; komunismus; Pavel Koutecký; politický dokument; rozpad Československa; sametová revoluce; sociologický dokument; časosběrný dokument
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/52544