Název:
Mluvený projev mládeže (na příkladu členů turistického oddílu)
Překlad názvu:
Spoken language of youth
Autoři:
Řehořová, Karolína ; Šebesta, Karel (vedoucí práce) ; Pacovská, Jasňa (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zabývá rozhovorem mládeže z interakčního hlediska. Je založena na analýze původních nahrávek dívčí a chlapecké skupiny stejného věku z oddílu mládeže. Zkoumá za prvé rozhovor, který je koncipován jako hra a za druhé rozhovor, který je motivován zadáním úkolu. Interakce dětí je ovlivněna nejen schématem hry, ale také přítomností vedoucích a tím, zda děti vědí, že jsou nahrávány. Mluvčí v rozhovoru sledují určité cíle, z nichž některé jsou institucionálně dané a jiné individuální. Snaží se především získat slovo a prosadit svoje nápady a argumenty, ale také se chtějí bavit. Pro dívky a chlapce je různě důležitý boj o dominanci a používají odlišné prostředky k prosazení svých promluv. Dosahování cílů ovlivňují neměnné faktory jako sociální vztahy a role, psychické vlastnosti dětí, pravidla hry a zvyklosti při střídání mluvčích, ale i záměrně užívané prostředky jako intonace, výběr lexika a témat, používání "speciálních tónů" nebo střídání kódů.This bachelor's work deals with a conversation of youth from interactional perspective. It is based on an analysis of original tape-recordings of two groups of the same age - girls and boys - from a youth club. It examines firstly a conversation conceptualized as a game and secondly a conversation motivated by a task. The interaction is influenced not only by a scheme of the game, but also by presence of instructors and that children know they are recorded. In the conversation the speakers follow particular goals - institutionalized or individual. First of all they try to win some space for their turns and to push through their ideas and arguments, but also they want to have fun. The fight for dominance has different importance for boys and girls and they use different means to push through their utterances. Achieving goals is influenced by invariable factors such as social relations and roles, children's mental characteristics, rules of the game and turn-taking conventions and also by some intentionally used means such as intonation, choice of lexicon and topics, using of "special tones" or code-switching.
Klíčová slova:
analýza rozhovoru; dosahování cílů; mluvený projev mládeže; skupinová interakce; speciální tóny; střídání mluvčích; vrstevnické skupiny; group interaction; peer-groups; reaching goals; special voice tones; speech of youth; talk analysis; turn-taking