Original title:
Kritéria ovlivňující výběr anglického výslovnostního modelu
Translated title:
Criteria Influencing the Choice of English Pronunciation Model
Authors:
Benková, Kateřina ; Červinková Poesová, Kristýna (advisor) ; Farrell, Mark Robert (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] This bachelor thesis deals with the approaches and criteria influencing the choice of an English pronunciation model with a special focus on the specific preferences of Czech students. The aim of the theoretical part is to compare the most frequently used pronunciation models, Received Pronunciation and General American, in respect of the criteria and Czech educational environment. The practical part analyses Czech students' preferences regarding their contact with pronunciation models in their free time and at school. A questionnaire, which included a listening task, was distributed to students at four upper-secondary schools. The answers to the questions indicate that more students tend to favour the British accent whereas the results of the listening task show that the majority of the students prefer the American accent.Bakalářská práce se zabývá přístupy a kritérii, která ovlivňují výběr anglického výslovnostního modelu, obzvláště se zaměřuje na preference studentů. Cílem teoretické části je porovnání nejčastěji užívaných výslovnostních modelů, Received Pronunciation a General American, s ohledem na daná kritéria a vzdělávání v českém prostředí. Cílem praktické části je analýza preferencí českých studentů vzhledem k jejich kontaktu s výslovnostními modely ve volném čase a ve škole. Dotazník, který zahrnoval poslechové cvičení, byl rozdán studentům čtyř středních škol. Odpovědi na otázky naznačují, že více studentů upřednostňuje britský přízvuk, výsledky poslechového cvičení naopak ukazují, že většina studentů preferuje přízvuk americký.
Keywords:
American accent; British accent; Pronunciation model; students' preferences; americký přízvuk; britský přízvuk; preference studentů; Výslovnostní model
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/52385