Original title:
Mediální obraz ženské krásy v časopise ELLE
Translated title:
Media image of women's beauty in ELLE magazine
Authors:
Doležalová, Nikola ; Wolák, Radim (advisor) ; Baslarová, Iva (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá zobrazováním ženské krásy v časopise ELLE. V teoretické části se věnuje postupně pojmu krásy, vývoji ideálu krásy a vlivu médií na člověka. Předkládá dosavadní přístupy a výzkumy, které se zabývaly krásou v médiích, konkrétně se zaměřuje na zobrazování ženské krásy v médiích; důvody, proč ženy přijímají ideál krásy prezentovaný médií; realističností krásy v médiích a možným vlivem médií na sebehodnocení žen. Práce rovněž předkládá stručný vývoj časopisů pro ženy a jejich současnou situace na českém trhu. V závěru pak diplomová práce kriticky zkoumá kampaně, které se zaměřují na nereálné ideály krásy v médiích. Práce používá smíšenou výzkumnou metodu, obsahovou analýzou zkoumá, jaké fotografie žen (mimo inzerci i včetně inzerce) se v časopise objevují nejčastěji a jaká je tematická agenda článků. Sémiotická analýza zkoumá podrobně titulní strany a poselství, které se na nich objevuje. Cílem analýzy je zjistit, jak je žena na fotografiích nejčastěji zobrazována a jaké množství článků se zabývá tematikou vzhledu.This thesis focuses on the ways of depicting female beauty in ELLE magazine. In the theoretical part, the concept of beauty is defined and the development of the ideal of beauty and the influence of the media on people are described. The attitudes and research on beauty in the media are mentioned and primarily the emphasis is put on depiction of female beauty in the media. The reasons for women accepting the ideal of beauty presented by the media, the real nature of beauty in the media and the possible influence on women's self-esteem are dealt with, as well. The thesis also introduces the development of female magazines and their current role on the Czech market. At the end of the thesis, the campaigns aiming at unreal ideal of beauty in the media are critically evaluated. Mixed research method is used in the thesis; by means of the content analysis the photos of women (in advertisements as well as other pictures) are investigated with emphasis on their characteristics and in connection with the topic of the articles. The semiotic analysis examines the front pages and the message they convey. The aim of the analysis was to determine the most frequent depiction of women and to establish the proportion of articles dealing with appearance.
Keywords:
content analysis; self-image; semiotic analysis; the influence of media; thin ideal; krása; obsahová analýza; sebehodnocení; sémiotická analýza; Vliv médií; štíhlý ideál
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/52201