Original title:
Dav a masa v umění. Multiplicita v díle Ivana Kafky
Translated title:
Mass and Crowd. Multiplicity in works by Ivan Kafka
Authors:
Bartlová, Anežka ; Konečný, Lubomír (advisor) ; Pospiszyl, Tomáš (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Ve své práci jsem se věnovala umění Ivana Kafky z hlediska fungování multiplicity. Na základě podrobnějšího průzkumu charakteru Kafkových děl jsem dospěla k vymezení důležitých aspektů v jeho tvorbě: práce s časem, místem a multiplicitou. První a druhý aspekt jsem v práci krátce zanalyzovala. Multiplicitu jako širší fenomén jsem definovala pomocí kategorií, vytvořených pro účely této práce. Tak typ užití multiplicity na způsob masy je charakterizován jako soubor neživotných elementů bez autonomie. Pro multiplicitní zobrazení typu davu je naopak typická vyšší míra individuality jednotlivých částí, které ale zůstávají významotvorným prvkem vzhledem k celku díla. Na základě těchto kategorií jsem se pokusila sestavit diagram, který naznačuje souvislosti mezi charakterem obrazu (jedinečný - multiuplicitní) a typologií vztahů částí k celku (škála možností na ose pojem a jeho protiklad). Aplikací modelu "rozšířeného pole" Rosalind Krauss jsem dospěla k diferenciaci dalších dvou momentů multiplicitních obrazů, a to na principu sériovosti a seriality, kde hlavním vektorem je narativita. Takto charakterizovanou multiplicitu jsem aplikovala na konkrétní díla Ivana Kafky, která jsem vybrala tak, aby skrze příklady bylo možné co nejlépe vysvětlit navržený model vztahů multiplicity a jedinečnosti v umění obecně....I have paid attention to artworks of Ivan Kafka especially to the problem of multiplicity. On the background of the reseach of Kafka's work I have described some aspects of his art work in more common way: dealing with time, with space and with multiplicity. I have shortly analyzed first two aspects. On the other hand is multiplicity much wider phenomena, I have defined with categories which were created specially for this work. The category of mass is defined by non-living unifique parts of one coplex without any autonomy. The second type labeled as crowd type, typically contains some level of individuality. On such background I tried to create a diagramatic structure, which was postulated according to Rolasind Krauss'es "expanded fields". This should better show the relations between terms like mass, crowd, seriality and serial type of multiplicity. I have also applied these categories on particular Ivan Kafka's artworks, but in the end I suggest to asser this system of multiplicity categories on other artists artworks as well.
Keywords:
crowd; expanded field; Ivan Kafka; mass; multiplicity; narativity; dav; Ivan Kafka; masa; multiplicita; narativita; rozšířené pole
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/52022