Original title:
Vyhledávání informací na internetu a jeho trendy a směry
Translated title:
Internet searchings trends
Authors:
Bjačková, Barbora ; Papík, Richard (advisor) ; Pilecká, Věra (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Vyhledávání na internetu se od jeho počátků hodně změnilo a změnilo i způsob vyhledávání informací. Nejprve byly vytvořeny první vyhledávací nástroje v síťovém prostředí, avšak větší rozvoj nástrojů pro vyhledávání na internetu přišel až se vznikem webu. Jedny z prvních nástrojů pro vyhledávání na internetu byly předmětové katalogy webových zdrojů, jako je katalog Yahoo! nebo katalog Open Directory Project. V současnosti jsou však převážně používané internetové vyhledávače. Kromě všeobecně zaměřených populárních vyhledávačů, jako je Google, Yahoo! nebo Bing, existují také vyhledávače specializované nebo vyhledávače specifické svým zaměřením či funkcemi, jako je DuckDuckGo se zaměřením na soukromí, Yandex či Seznam.cz zaměřené na určitý region či výpočetní vyhledávač WolframAlpha. Technologickým trendem v oblasti vyhledávání je vyhledávání multimediálních informací a vyhledávání přizpůsobené pro mobilní zařízení. K aktuálním trendům ve vyhledávání patří také personalizace, lokalizace a sociální vyhledávání. Dlouhodobým trendem je pak sémantické vyhledávání.Internet search has changed significantly since its beginning and it has also changed the way of information retrieval. Firstly, network search tools were created. However, greater development of internet search tools came after the creation of the Web. One of the first internet search tools were the web directories, such as Yahoo! or content directory Open Directory Project. Nowadays, web search engines are the most commonly used. Apart from general web search engines, there are also specialized or web search engines for particular aim or function, such as DuckDuckGo aimed at privacy, Yandex or Seznam.cz aimed at specific region or computational search engine WolframAlpha. Multimedia search and search adapted for mobile devices is technology trend in the field of internet search. Personalization, localization and social search belong among the contemporary trends. Semantic search is another long-lasting trend.
Keywords:
Google; information retrieval; internet; Web search engines; web services; Google; internet; Internetové vyhledávače; vyhledávání informací; www služby
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/51707