Original title:
Aktivizující strategie řízení učební činnosti žáků v chemii
Translated title:
Activating Strategies of Managing Students' Learning Process in Chemistry
Authors:
Gabriel, Štěpán ; Rusek, Martin (advisor) ; Beneš, Pavel (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] NÁZEV: Aktivizující strategie ízení u ební innosti žák v chemii AUTOR: Št pán Gabriel KATEDRA: Katedra chemie a didaktiky chemie VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Martin Rusek ABSTRAKT Práce je zam ena na rešeršní zhodnocení moderních postup uplat ovaných ve výuce chemie. Nejprve je stru n popsán vývoj vzd lávání v chemii od po átk eského školství až do sou asnosti. Na základ analýzy odborné literatury a dalších dostupných elektronických zdroj byly následn definovány v sou asnosti hojn diskutované metody využívané ve výuce p írodov dných p edm t pop . chemie. Tyto metody jsou vždy krátce charakterizovány, jsou zhodnoceny možnosti jejich využití v pedagogické praxi v podmínkách eských škol nejen s ohledem na eduka ní realitu škol, ale i s ohledem na platnou legislativu (rámcové vzd lávací programy). KLÍ OVÁ SLOVA: Výuka chemie, moderní vyu ovací metody, konstruktivizmus, projektové vyu ování, badatelsky orientované vyu ování, STEM, STEAMTITLE: Activating Strategies of Managing Students' Learning Process in Chemistry AUTHOR: Št pán Gabriel DEPARTMENT: Department of Chemistry and Chemistry Education VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Martin Rusek ABSTRACT This thesis is focused on literature-search evaluation of modern methods applied in chemistry education. Firstly, the development of chemistry education from the beginnings of the Czech schooling system until present is briefly described. Further, currently the most widely discussed methods used in Science education eventually Chemistry were defined based on the analysis of scientific literature and other available electronic resources. These methods are briefly characterized; an evaluation of the possibility of their usage in teaching practice in terms of Czech schools is made not only with regards to the educational reality in schools, but also with respect to the law (Framework Educational Programmes). KEYWORDS: Chemistry teaching, modern teaching methods, constructivism, project-based learning, inquiry-based learning, STEM, STEAM
Keywords:
Chemistry education; constructivism; inquiry-based learning; modern teaching methods; project-based learning; STEAM; STEM; badatelsky orientované vyučování; konstruktivizmus; moderní vyučovací metody; projektové vyučování; STEAM; STEM; Výuka chemie
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/51643