Original title:
Analýza příčin dopravních nehod vozidel s chodci na vybraných přechodech pro chodce
Translated title:
Analysis of the Causes of Traffic Accidents Involving Vehicles and Pedestrians on Selected Pedestrian Crossings
Authors:
Šimáková, Aneta ; Ptáček, Petr (referee) ; Maxera, Pavel (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Diplomová práce se zabývá příčinami dopravních nehod na přechodech pro chodce. V úvodu teoretické části jsou popsány příčiny a míra zavinění dopravních nehod na přechodech pro chodce jednotlivými účastníky. V rámci druhé teoretické části je popsána analýza současného stavu řešené problematiky. V praktické části jsou uvedeny měřicí přístroje, které byly ve vozidlech během měření použity pro sběr dat. Dále je vyhodnoceno měření, které proběhlo v reálném silničním provozu na vybraných přechodech pro chodce ve městě Brně pomocí zařízení eyetracker. Měření byly analyzovány a výsledky srovnány s protokoly o dopravních nehodách, které se udály na těchto analyzovaných přechodech.
A master’s thesis deals with a problem of traffic accidents on pedestrian crossings. A theoretical part describes causes and following responsibilities of all participants of the traffic accident. Furthermore, the theoretical part analyzes a traffic system and its individual parts. A practical part of this thesis describes all measuring tools used for collection of data during the analysis. The data was obtained during a real traffic on chosen pedestrian crossing in Brno A tool used for analysis is called eyetracer. Furthermore, an evaluation of collected data and following analysis were carried out. Eventually, results were compared with reports about accidents which happened on chosen pedestrian crossings.
Keywords:
collisions with pedestrians; pedestrian crossing; pedestrians; Traffic accident; chodci; Dopravní nehoda; pozemní komunikace; přechod pro chodce; střety s chodci
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/67010