Original title:
Konstrukční návrh a optimalizace třmenu vstřikovače
Translated title:
Design and optimization of injector bracket
Authors:
Moravec, Tomáš ; Prokop, Aleš (referee) ; Řehák, Kamil (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Diplomová práce na téma „konstrukční návrh a optimalizace třmenu vstřikovače“ se zabývá návrhem upínacího třmenu, jehož funkcí je zajištění přesné polohy vstřikovače systému Common Rail. Tvar třmenu vstřikovače je navrhován v modelovacím programu, a to jak s ohledem na zástavbový prostor spalovacího motoru, tak na způsob výroby. Navržená geometrie je následně podrobována napěťové analýze v programu využívající metodu konečných prvků. Konečnou fází návrhu je optimalizace geometrie třmenu vstřikovače s využitím stejné metody za účelem snížení hmotnosti komponentu.
The present Master thesis entitled "Engineering Design and Optimization of Injector Holder" deals with the design of clamping holder, whose function is to ensure the exact position of injector system Common Rail. The shape of the injector holder is designed in the modelling program, both with respect to the installation space of internal combustion engine and also the method of manufacture. The proposed geometry is then subjected to stress analysis in the program using FEM. The final design phase is to optimize the geometry of the injector holder using the same method with the aim to reduce the weight of the component.
Keywords:
bolt pretension; combustion pressures; diesel engine; engineering design; injector; Injector holder; optimization; stress analysis; konstrukční návrh; napěťová analýza; optimalizace; předpětí šroubu; spalovací tlak; Třmen vstřikovače; vstřikovač; vznětový motor
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/66511