Original title:
Přístup učitelů k dítěti se sluchovým postižením v běžné a speciální mateřské škole
Translated title:
Attitude to the child with hearing disabillity in ordinary and special kindergarten
Authors:
SLÁDKOVÁ, Michaela Document type: Bachelor's theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tématem mé bakalářské práce je popis přístupů učitelů k dětem se sluchovým postižením v běžné a speciální mateřské škole. Teoretická část se zabývá klasifikací sluchových vad a jejich diagnostikou. Dále pak procesem edukace, socializace a terapeutickými přístupy v jednotlivých mateřských školách. Praktická část se věnuje srovnání pedagogických metod práce s dítětem se sluchovým postižením v běžné a speciální mateřské škole. Realizované rozhovory s učiteli z obou typů škol analyzují jejich postoje, názory a zkušenosti při výchově a vzdělávání dětí se sluchovým postižením. Cílem je nejen porovnat činnosti pedagogů, ale také popsat a přiblížit dva typy institucí, které poskytují edukaci dětem se sluchovým postižením.The topic of my bachelor thesis is a description of approaches of teachers towards children with hearing disabilities in a regular and special kindergarten. The theoretical part deals with classification of hearing impairment and their diagnostics. It also deals with a process of education, socialization and therapeutic attitudes in each kindergartens. The practical part compares educational methods of work with a child with hearing impairment in the regular and special kindergarten. The implemented interviews with the teachers from the both types of schools analyse their attitudes, opinions and experiences with education of children with hearing disability. The aim is not only compare activities of the teachers but also to describe and specify in more details the two types of institutions which provide education to the children with hearing impairment.
Keywords:
education; hearing impairment; regular kindergarten; special kindergarten; běžná mateřská škola; edukace; sluchové postižení; speciální mateřská škola Citation: SLÁDKOVÁ, Michaela. Přístup učitelů k dítěti se sluchovým postižením v běžné a speciální mateřské škole. České Budějovice, 2017. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/46688