Original title:
Zásady firemního dobrovolnictví v ČR
Translated title:
Principles of corporate volunteering in the Czech Republic
Authors:
KAŇOKOVÁ, Simona Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem této práce je popsat firemní dobrovolnictví v ČR a následně stanovit strukturovaný soubor etických zásad, kterého by se firmy měly držet, aby se zvýšila etická úroveň realizování firemního dobrovolnictví a jeho pozitivní dopad. Teoretická část představuje občanské a firemní dobrovolnictví, poukazuje na jejich zákonné i obsahové odlišnosti i na prostředí neziskových organizací a ekonomických subjektů tj. firem. Firemní dobrovolnictví (FD) je definováno jako součást dárcovství, které je sociální složkou firemní společenské odpovědnosti (CSR). Práce popisuje CSR jako nástroj etiky podnikání a hodnotí jeho vliv na firemní kulturu a pracovní sociální prostředí, ve prospěch solidárních projektů typu FD. Praktická část navazuje na základě zkušeností a studia odborných textů definováním čtyř modelů odrážejících fáze firemní etické zralosti. Jejich názvy jsou odvozeny ze souvislostí a příčin zahájení FD - modely přirozeně morální, propagační, personalistický a zaměstnanecký. Rozbor modelů směroval k naplnění cíle práce, sestavení sedmi etických zásad pro FD - principy reálného potenciálu, plánu a dopadu, cílové kvantity a kvality, přínosu pozice koordinátora, rovnocenného přístupu, svobody k rozhodování a princip pravdivé komunikace. Zásady nejsou postupem, ale kladou návodné a podpůrné otázky a koncentrují základ pro etický projekt FD. Text doprovází hodnotící komentář (z institucionálního, sociálního nebo individuálního etického hlediska) pomocí praktických příkladů. The aim of this study is to describe the corporate volunteerism in the Czech Republic and subsequently define a structured set of ethical principles that should be complied by companies to enhance the ethical standards of corporate volunteerism and its positive impact. The theoretical part introduces the civic and corporate volunteerism, pointing out their legal and content differences and also the environmental non-profit organizations and economic subjects companies. Corporate volunteerism (CV) is defined as a part of the donation, which is a social component of corporate social responsibility (CSR). This study describes CSR as a tool of business ethics and assesses its impact on corporate culture and social work environment in favour of solidarity projects as CV. Based on the experience and study of scientific texts, four models reflecting the company's ethical maturity phase are defined in the practical part of the study. Their names are derived from the context and causes of the launch of CV - models naturally moral, promotional, human resources and employee model. The analysis of models aimed at meeting the objectives of the work, compiling seven ethical principles for CV - principles of real potential, plan and impact, quantity and quality of the target, the benefits of a coordinator´s position, equal access, freedom to make decisions and the principle of truthful communication. The principles are not procedures, however, the principles ask questions and concentrate ethical basis for project of CV. This text is accompanied by an evaluation comment using practical examples (from the institutional, social and individual ethical perspective).
Keywords:
business ethics; civic volunteerism; corporate culture; corporate social responsibility; corporate volunteerism; freedom; individual ethics; institutional unit; justice; non-profit organizations; process freedoms; public benefit; responsibility; social ethics; social relations; solidarity; subsidiarity; true community; volunteerism; dobrovolnictví; etika podnikání; firemní dobrovolnictví; firemní kultura; firemní společenská odpovědnost; individuální etika; institucionální útvar; neziskové organizace; občanské dobrovolnictví; odpovědnost; pravdivá komunikace; procesní spravedlnost; sociální etika; sociální vztahy; solidarita; spravedlnost; subsidiarita; svoboda; veřejná prospěšnost Citation: KAŇOKOVÁ, Simona. Zásady firemního dobrovolnictví v ČR. České Budějovice, 2017. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Teologická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/46619