Original title:
Využití školní zahrady ve výuce na ZŠ
Translated title:
School gardens and their potencional for process of education
Authors:
Rajčincová, Veronika ; Jančaříková, Kateřina (advisor) ; Valkounová, Tereza (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá prospěšností vyučování ve školních zahradách na základních školách. Opírá se o historický vývoj školních zahrad a snaží se ukázat důležitost jejich začlenění do výuky, prospěšnost pro zdraví a vývoj žáků, pro rozvoj jejich schopností, dovedností a vědomostí. Hledá také propojení s Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání. Vlastní výzkum se zabývá současným stavem a využíváním školních zahrad učiteli na 1. stupni základních škol v okrese Kolín. Zaměřuje se na vlastnictví zahrad, četnost jejich využívání, vlastní zkušenosti a potřeby učitelů pro vyučování v zahradách a hledání oblastí ve vzdělávání, ve kterých je zahrada v praxi převážně využívána. Klíčová slova Školní zahrada, přírodní zahrada, přírodní učebna, environmentální výchova, odcizování člověka přírodě, zahradní terapie, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, vyučováníThis diploma thesis deals with a utilization of school gardens for education at primary schools. It draws on historical development of school gardens and tries to emphasize an importance of their incorporation into an educational process, their positive impact on health and growth of pupils, and improvement of their skills and knowledge. Thesis also analyses relationships with Framework Education Programme for Elementary Education. Research itself deals with current state and utilization of school gardens by primary school teachers at Kolin district. It focuses on a school garden ownership, frequency of their usage, personal experience and needs of teachers for giving lectures in gardens. It also discusses areas of education for which the gardens are mostly used. Keywords School garden, natural garden, natural classroom, environmental education, human alientation from nature, Horticultural Therapy, Framework Education Programme for Elementary Education, teaching
Keywords:
environmental education; Framework Education Programme for Elementary Education; Horticultural Therapy; human alientation from nature; natural classroom; natural garden; School garden; teaching; environmentální výchova; odcizování člověka přírodě; přírodní učebna; přírodní zahrada; Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání; vyučování; zahradní terapie; Školní zahrada
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/35129