Název:
Hudba v díle Aleja Carpentiera
Překlad názvu:
Music in the works of Alejo Carpentier
Autoři:
Bartoníčková, Lenka ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato práce, jak již její název napovídá, se věnuje dílu významného kubánského autora Aleja Carpentiera, především pak účasti hudební složky na struktuře a celkovém vyznění jeho beletristických textů. Jako příkladná díla byly vybrány tři z jeho pozdějších próz: Štvanice, Barokní koncert a Svěcení jara. První část práce nahlíží stručně do autorova životopisu a zaměřuje pozornost především na aktivity a události, které vyjadřují jeho vztah k hudbě. V životopisné části jsou sloučena data faktografická s osobními vzpomínkami či myšlenkami autora, aby tak komplexněji zmapovaly jeho literárně-hudební kompetence. Stěžejní část práce je analytického charakteru, kdy si postupně představujeme vybraná díla. Kapitoly jsou členěné do oddílů za účelem strukturovaného vymezení jednotlivých hudebních složek aplikovaných na romány. V kapitole pojednávající o románu Štvanice tak uvádíme pojem sonátové formy, jeho obecnou definici, a demonstrujeme aplikaci tohoto modelu na text z hlediska kompozičního. Z pohledu významotvorného je podobně prezentována Beethovenova symfonie Eroica a její role v kontextu s tématem románu. Další kapitola se zabývá krátkou prózou nesoucí název Barokní koncert. Rozbor díla, doslova přeplněného hudebními motivy v rozličných podobách, je také členěn do několika částí, ve kterých se věnujeme nejprve...As the title suggests, this thesis deals with the work of a significant Cuban writer, Alejo Carpentier, especially the influence of music on the structure and the overall tone of his fiction texts. As exemplary works we chose three of his later prose works: Manhunt, Concert baroque and The Rite of Spring. The first part of the thesis contains a brief biography of Alejo Carpentier, focusing on the writer's activities and events that would represent his relation to music. In order to get a complex image of the author's literary and musical skills, the facts are supplemented with his thoughts and actual memories. In the essential part of the thesis the three selected books are presented and thoroughly analyzed, focusing again on the presence of music in the author's prose. The chapters are divided into subchapters, in order to give the reader a well structured and understandable definitions and analysis of the particular musical elements that are integrated into the books. Thus, in the chapter dealing with the book Manhunt we introduce the sonata form, give the reader its definition and demonstrate the use of the sonata form as a literary composition pattern in the text. Similarly the role of Beethoven's symphony, Eroica, is discussed, as the characters and structure of the book reflect the themes and design...