Název:
Historické myšlení žáků primární školy
Překlad názvu:
Primary pupils' historical thinking
Autoři:
Kopecká, Karolína ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Stará, Jana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] HISTORICKÉ MYŠLENÍ ŽÁKŮ PRIMÁRNÍ ŠKOLY Abstrakt Tato diplomová práce pojednává o historickém myšlení žáků primární školy. V začátku se věnuje vývoji vyučovacího předmětu vlastivěda u nás, dále uvádí psychologická východiska historického myšlení a představuje významné české a zahraniční práce prezentující výzkumy v této oblasti. V diplomové práci je vylíčen průběh kvalitativního výzkumu, který zjišťoval schopnosti historického myšlení žáků 5. ročníku základní školy, především jejich porozumění historii. Součástí provedeného výzkumu je vypracování čtyř vyučovacích jednotek vlastivědy obsahujících speciální úlohy. V závěru je zkoumán vliv těchto speciálních úloh na historické myšlení žáků. Navrhované metody práce mají být nejenom zdrojem inspirace pro učitele, ale také nabízenou cestou rozvoje historického myšlení žáků 1. stupně základní školy. Klíčová slova: historické myšlení, historický výzkum, evidence a artefakty, dítě jako historik, výzkumná otázka, vlastivěda Vedoucí diplomové práce: Ing. Michaela Dvořáková Autor diplomové práce: Karolína Kopecká Studijní obor: učitelství pro 1. stupeň ZŠ Forma studia: prezenční Diplomová práce dokončena: červen, 2012PRIMARY PUPILSʼ HISTORICAL THINKING Abstract This thesis deals with development of childrenʼs historical thinking in primary school. At the beginning of the theses, changes in the Czech history curriculum are presented. Moreover, it discusses psychological relations of historical thinking and introduces important Czech and foreign works presenting researches in this field of study. The thesis depicts the course of the qualitative research focusing on the level of historical thinking skills of the fifth graders, especially their historical understanding. The research also contains four lesson plans including special tasks for children. At the end of the thesis, the influence of these tasks on childrenʼs historical thinking is examined and described. The suggested methods should be not only an inspiration source for teachers, but also a possible way of development of historical thinking of primary school pupils. Key words: historical thinking, historical inquiry, evidence and artefacts, child as a historian, historical inquiry question, history at school Vedoucí diplomové práce: Ing. Michaela Dvořáková Autor diplomové práce: Karolína Kopecká Studijní obor: učitelství pro 1. stupeň ZŠ Forma studia: prezenční Diplomová práce dokončena: červen, 2012
Klíčová slova:
dítě jako historik; evidence a artefakty; historické myšlení; historický výzkum; vlastivěda; výzkumná otázka; child as a historian; evidence and artefacts; historical inquiry; historical inquiry question; historical thinking; history at school