Original title:
Autoritářský režim v Iránu v počátečních letech vlády Rezy Chána a Mohammeda Rezy Pahlavi
Translated title:
Authoritarian regime in Iran. Early years of Pahalavis's rule.
Authors:
Ducháčková, Michaela ; Buben, Radek (advisor) ; Koubek, Jiří (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem této bakalářské práce je charakterizovat režim v Íránu v počátečních letech vlády dvou panovníků z dynastie Pahlaví - Rezy Šáha a Mohammada Rezy - na základě Linzovy typologie nedemokratických režimů. Teoretická část se věnuje charakteristice jednotlivých typů nedemokratických režimů (vyjma posttotalitárního) na základě Linzových čtyř dimenzí - pluralismus, ideologie, mobilizace a vůdcovství. V části empirické je zaměřena pozornost na jednotlivé konkrétní aspekty a znaky režimů, které jsou relevantní pro posouzení, proč je koncept autoritářství nejvhodnější. Počáteční léta vlády Rezy Šáha (1926 - 1933) a Mohammada Rezy (1953 - 1963) jsou zkoumána odděleně. Na závěr jsou výsledky analýzy shrnuty a provedena komparace obou režimů.The aim of this bachelor thesis is to analyze the Iranian regime in early years of Pahlavis rule and to apply Linz typology of non-democratic regimes. The theoretical part focuses on the characterization of each type of non-democratic regimes (except for posttotalitarianism) on the basis of Linz's four dimensions - pluralism, ideology, mobilization and leadership. The empirical part deals with certain aspects and features of regimes that are relevant for the evaluation, why the concept of authoritarianism is most suitable for Iran. Early years of Reza Shah's rule (1926 - 1933) and Mohammad Reza's rule (1953 - 1963) are analyzed separately. All the results are then summarized and both regimes are compared.
Keywords:
authoritarianism; Iran; Linz; Mohammad Reza; Pahlavi; Reza Shah; autoritářství; Linz; Mohammad Rezá; Pahlaví; Rezá Šáh; Írán
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/51233