Název:
Umění, avantgarda a kýč v díle Clementa Greenberga a Matei Călinescu
Překlad názvu:
Art, avant-garde and kitsch in works of Clement Greenberg and Matei Călinescu
Autoři:
Taltynová, Marie ; Kulka, Tomáš (vedoucí práce) ; Dadejík, Ondřej (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce Umění, avantgarda a kýč v díle Clementa Greenberga a Matei Călinescu se zabývá problematikou kýče ve vztahu k avantgardě, k současnému umění a k výtvarnému umění obecně. Primárně vychází z esejí Avantgarda a kýč od amerického kritika Clementa Greenberga a Kýč od rumunského literárního vědce Matei Calinescu. První část práce je věnována nastínění koncepce kýče těchto dvou teoretiků s důrazem na uvažování o původu a podstatě kýče. Druhá část práce se zabývá přehodnocením Greenbergova názoru, který považuje populární kulturu, oficiální kulturu a akademismus za kýč a vyzdvihuje avantgardu jako jediný hodnotný projev umění své doby. Na tomto základě se práce zabývá tím, proč se ve třicátých letech avantgarda jevila jako čistý protiklad kýče a proč oproti tomu dnes shledáváme, že určité tendence současného umění s kýčem spolupracují.Bachelor thesis Art, avant-garde and kitsch in works of Clement Greenberg and Matei Călinescu deals with kitsch in relation to avant-garde and to contemporary art, and to the visual arts in general. It is primarily based on the essay Avant-Garde and Kitsch by American critic Clement Greenberg and the essay Kitsch by Romanian literary scholar Matei Călinescu. The first part is devoted to outlining the concept of kitsch according to these two theorists, with an emphasis on the thinking about the origin and nature of kitsch. The second part deals with revising Greenberg's beliefs that condemn popular culture, official culture and academism for kitsch and highlights avant-garde as the only worthy manifestation of art of his time. On this basis, the work examines why avant-garde seemed like the pure opposite of kitsch in the thirties, and why to the contrary today we find that contemporary art is often influenced by kitsch.
Klíčová slova:
akademismus; avantgarda; camp; Clement Greenberg; institucionální teorie umění; kýč; masová kultura; Matei Călinescu; politické umění; populární kultura; realismus; současné umění; výtvarné umění; academism; avant-garde; camp; Clement Greenberg; contemporary art; institutional theory of art; kitsch; mass culture; Matei Călinescu; political art; popular culture; realism; visual arts