Original title:
Obsahová analýza lifestylových časopisů pro muže
Translated title:
Content analysis of men's lifestyle magazines
Authors:
Slomková, Kristýna ; Buriánek, Jiří (advisor) ; Sládek, Jan (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem této studie je prozkoumat obsah lifestylových magazínů pro muže. Autorka použila dva analytické postupy: kvalitativní analýzu pomocí expertní skupiny a kvantitativní obsahovou analýzu výskytu vět ve vybraných článcích pánských magazínů Maxim, Esquire, FHM a jednoho dámského lifestylového časopisu Glanc. Analýza poukázala na odlišnosti ve vnímání obsahu a samotným obsahem. Pokud na čtenáře text působí nějakým dojmem, ještě to neznamená, že po podrobnější analýze vět dospějeme ke stejnému závěru. Působení textů je tedy silně individuální záležitost a v této práci docházíme k závěrům, že ačkoliv lifestylové magazíny pro muže mohou působit kontroverzně, při bližším prozkoumání se nedají jednoznačně označit za šovinistické, cynické, ironické či bulvární. Těmto kategoriím se autorka podrobněji věnuje v kvantitativní části analýzy. Klíčová slova: Maxim, FHM, Esquire, Glanc, časopis, magazín, životní styl, lifestyle, obsahová analýza, téma, rozhovor, reportáž, médium, bulvár, šovinismus, ironie, cynismusThe aim of this study is to examine the contents of men's lifestyle magazines such as Maxim, Esquire, FHM, and one women's lifestyle magazine Glanc. The author used two analytical procedures: qualitative analysis by experts group and quantitative content analysis of sentences in the selected articles of the chosen magazines. The analysis pointed out the differences between the perception of content and the actual content. If the reader has some impression of the text, it does not mean that a more detailed analysis of sentences will reach the same conclusion. Effect of text is highly individual matter - this thesis came to the conclusion that although men's lifestyle magazines can be controversial for some people, upon closer examination the magazines cannot be clearly labeled as chauvinistic, cynical, ironic or tabloid. The author devoted to these categories in detail in the quantitative part of the analysis. Key words: Maxim, FHM, Esquire, Glanc, journal, magazine, lifestyle, content analysis, theme, interview, report, medium, tabloid, chauvinism, irony, cynicism
Keywords:
chauvinism; content analysis; cynicism; Esquire; FHM; Glanc; interview; irony; journal; lifestyle; magazine; Maxim; medium; report; tabloid; theme; bulvár; cynismus; Esquire; FHM; Glanc; ironie; lifestyle; magazín; Maxim; médium; obsahová analýza; reportáž; rozhovor; téma; časopis; šovinismus; životní styl
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/50353