Název:
Proměny dětství a vzdělávání v Českých zemích
Překlad názvu:
Transformations of childhood and education in Czech countries
Autoři:
Musil, Jan ; Dvořáková, Markéta (vedoucí práce) ; Jirásková, Věra (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce je zaměřena na vývoj dětství a jeho závislosti na rozrůstajícím se a zdokonalujícím se školství. Práce by měla podat výklad o tom, jak vzdělávání ovlivnilo etapu dětství v minulosti v Českých zemích. Jaký vliv mělo školství na délku a kvalitu dětství. Práce je uspořádána chronologicky od počátku vzdělávání v Českých zemích (panovník sv. Václav) až do konce 18. století - přesněji konec vlády Josefa II. Jednotlivé kapitoly nám podají výklad o školství a dětství v dané historické etapě, přiblíží nám jeho vývoj a specifika dané doby. Každá kapitola je věnována nejdříve vývoji školství a poté se zaměřuje na dětství. V prvních kapitolách se bude jednat o dětství přímo jednotlivců, především panovníků. V dalších kapitolách diplomové práce se dětství bude zobecňovat na šlechtice a později i na obecný lid. Závěrem práce srovnám jednotlivé etapy zaměřené na vývoj dětství se zohledněním všech faktorů. Uvidíme postupný vývoj dětství. Práce by měla sloužit především studentům pedagogických fakult, jakožto ukázka toho, jak vzdělávání a dětství úzce souvisí a jak může vzdělávání ovlivnit dětství.The diploma work is concetrating on childhood development and it's dependency on spreading and improving in educational system. The work would give an interpretation how education had influenced the period of childhood in the past in Czech countries. What effect had education on childhood duration and quality. The work has chronological system from the beginning of education in Czech countries (monarch St. Václav) to the end of rule Joseph II. Individual chapter give interpretations about education and childhood in each historical period of time and bring near picture of an evolution from given time. At first each chapter presents development in education and then intent on the childhood. First chapters are concentrating on childhood of individuals, especialy monarch childhood. Continuenig chapters in diploma work are generalizing aristocrat childhood and later on common people. The final work is comparing each period intent on child development of all factors. We can see childhood evolution. The work would attend above all to students from pedagogic faculty as an ilustration how childhood education is connected and how education can influence the childhood.
Klíčová slova:
Dětství; vzdělávání; Childhood; education