Original title:
Téma sebeobětování žen na příkladu divadelního scénáře Prolomit vlny
Translated title:
Self-devotion women motive showed in the "Breaking the waves" script
Authors:
Jelínková, Jarmila ; Knotková - Čapková, Blanka (advisor) ; Kolářová, Kateřina (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Jarmila Jelínková - Téma sebeobětování žen na příkladu divadelního scénáře Prolomit vlny Abstrakt Diplomová práce se zabývá textem divadelní hry Prolomit Vlny autora Larse von Triera a autorky Vivian Nielsen se zaměřením na hlavní hrdinku Bess. Bessino chování, život, její vztah k manželovi Janovi, k církvi i její osobní vztah k Bohu je interpretován především skrze metodiku feministické teologie Isabel Carter Heyward. Příběh se odehrává v prostředí konzervativní křesťanské kongregace, která vyznává tradiční patriarchální společenské hodnoty a je přísně mocensky hierarchizovaná. Hlavní hrdinka Bess se rozhodne zachránit život svého manžela Jana sebeobětováním se Bohu, jež nakonec vede až k její smrti. Hlavním poselstvím hry je ježíšovská oběť čistého altruismu vedoucí až k fyzickému sebezničení, možná interpretace je též obraz oběti, která se projevuje jako mystická posedlost, či obraz manipulace skrze diskurs moci a její internalizace. Ve hře se často objevují společenské stereotypy chování, jedním z nich je například zneviditelňování žen na základě uplatňování patriarchální moci vyplývající z tzv. logiky stejného a jejího nereflektovaného přijetí. Text obsahuje také mnoho skrytých významů (symbolů) a je metaforickým obrazem křížové cesty hlavní hrdinky. Hra nabízí mnoho možných rovin čtení a je zajímavá...Jarmila Jelínková - Self-devotion women motive showed on the "Breaking the waves" scenerply Abstract The article analyzes the character of Bess in the script of Lars von Trier and Vivian Nielsen's drama Breaking the Waves. The portrayal of Bess' behavior, life, and relationships to her husband, the church and God are interpreted from the perspective of feminist theology as introduced by Isabel Carter Heyward. The main message of the play is the parallel to Jesus' sacrifice of pure altruism leading towards physical self-destruction; other possible interpretations offered in the article are the images of self-sacrifice as a type of mystical obsession or as a type of internalized manipulation conveyed by means of discursive power. Keywords: faith in God, self-sacrifice, power, freedom, feminist theology, Lars vor Trier, Vivian Nielsen.
Keywords:
faith in God; feminist theology; freedom; Lars vor Trier; power; self-sacrifice; Vivian Nielsen; feministická teologie; Lars von Trier; moc; sebeoběť; svoboda; Vivian Nielsen; Víra v Boha
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/49045