Original title:
Podpora dětí raného a předškolního věku s rizikovým psychomotorickým vývojem
Translated title:
Active support for children of early and pre-school age with risk psychomotor development
Authors:
Levá, Zuzana ; Šumníková, Pavlína (advisor) ; Mrkosová, Eva (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Resumé Diplomová práce se věnuje tématu rané podpory a péče poskytované dětem raného a předškolního věku s rizikovým psychomotorickým vývojem. Tato podpora v sobě zahrnuje nejen pomoc poskytovanou dětem s tělesným, mentálním postižením či smyslovými vadami, ale i jejich rodičům, kteří ve výzkumné části vypovídají prostřednictvím anonymních dotazníků o jejich spokojenosti či nespokojenosti s danou problematikou. Výsledky šetření přinášejí mimo jiné i dva stěžejní závěry, v podobě kladného hodnocení odborníků rodiči, kteří mají je i jejich děti v péči. Vedle toho se zde ukazuje i spokojenost s poradenskými zařízeními ze strany rodičů, kteří jejich služby využívají.Resume My dissertation follows early child support and care offered to children of early and pre- school age with risk psychomotor development. This support includes not only help to children with physical, mental or sensual defects, but also help to their patents, who participate in the research by filling anonymous questionaires regarding their satisfaction or displeasure with given subjects. The results of the research show among other two fundemental outcomes based on positive evaluation of the specialists who were taking care of the children and their parents. It also shows the satisfaction with consulting services to the parents who are using using them.
Keywords:
disability; early and preschool age; early care; family; psychomotor development; sensory defects; support; podpora; psychomotorický vývoj; raná péče; raný a předškolní věk; rodina; smyslové vady; zdravotní postižení
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/48846