Název:
Malby v ambitu kostela svatého Václava v kontextu nástěnného malířství na přelomu 15. a 16. století v Olomouci
Překlad názvu:
The paintings in the cloister of St. Wenceslas Church in the context of wall paintings at the turn of the 16th century in Olomouc
Autoři:
Haragová, Vladěna ; Ottová, Michaela (vedoucí práce) ; Royt, Jan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] První část práce se věnuje nástěnným malbám s christologickým námětem na severní a východní stěně gotického ambitu, jenž je součástí Národní kulturní památky Přemyslovský hrad. V severním křídle je vyobrazen Poslední soud, Zvěstování Panně Marii, Klanění tří králů a Adorace Páně. Na protější straně mezi okny se nachází vyobrazení dvou donátorů. Východní stěnu zdobí výjevy představující Ukřižování, Oplakávání, Zmrtvýchvstání a Bolestného Krista. Malby vznikaly postupně od sedmdesátých let 15. století do prvních dvou desetiletí 16. století. Odlišná datace se samozřejmě projevila na inspirativních zdrojích malířů. Při práci s malbami je nutné reflektovat nová zjištění, která odhalují počátky výzdoby ambitu. Objednavateli jednotlivých maleb byli patrně místní kanovníci, jež byli v úzkém spojení s humanistickou společností Societas Maierhofiana. Dále je práce věnována výzdobě kapli svatého Jana Křtitele, kde je ve východním poli dochována nejen výmalba stěn, ale i klenby. Výjevy, na nichž je zřejmý podíl více malířů, lze zřejmě vročit mezi léta 1493 až 1517.The first part of the paper deals with the mural paintings on a Christological theme decorating the northern and eastern walls of the High Gothic ambulatory, which is a part of the National cultural monument Přemyslid Castle. Last Judgement, Annunciation, Adoration of the Magi and Adoration of the Shepherds are depicted on the northern side of the cloister. On the opposite wall between the windows there is a representation of two donators. The eastern front of the ambulatory is decorated with scenes depicting the Crucifixion, Lamentation, Resurrection and Christ with the Arma Christi. Paintings are dated successively from the late 15th century to the first two decades of the 16th century. The different dating of paintings, of course, demonstrates various inspirational sources. The study also reflects many recent discoveries that reveal the origins of the decoration of the cloister. These paintings were probably commissioned by members of the Olomouc Chapter, who were in close contact with Humanistic Societas Maierhofiana. Further the paper focuses on the wall paintings in the John the Baptist' Chapel, where the scenes adorn not only the walls, but also the vault of the eastern field. The frescos were probably created between 1493 and 1517 by the hands of several painters.
Klíčová slova:
křížová chodba; Nástěnné malířství; Olomouc; pozdní gotika; cloister; Late Gothic style; Olomouc; Wall paintings