Original title:
Vliv senzomotorické stimulace na plochonoží u dětí předškolního věku
Translated title:
Influence of sensomotoric stimulation on flat foot in preschool-aged children
Authors:
Řehůřková, Markéta ; Nováková, Tereza (advisor) ; Maršáková, Kateřina (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název: Vliv senzomotorické stimulace na plochonoží u dětí předškolního věku Úvod: Plochá noha je častým zdravotním problémem dětského věku. Její podstatou může být vrozená, anebo ve větší míře získaná patologie v oblasti nožní klenby. Odborníci se neshodují na kritériích diagnostiky ani na formách terapie. Následky a zdravotní rizika, které s sebou plochonoží nese, jsou často opomíjeny. Senzomotorická stimulace formou cvičení na balančních plochách a chůzí po různých površích naboso by mohla být vhodnou součástí pohybových aktivit a her dětí v mateřských školách jako jedna z možností terapie a prevence plochonoží u dětí. Cíle: Hlavním cílem této práce je zhodnotit vliv senzomotorické stimulace na plochonoží u dětí předškolního věku. Metodika: Výzkumný soubor zahrnoval 21 dětí. Na začátku terapie bylo odebráno 42 plantogramů. K jejich vyhodnocení byly použity 3 metody: metoda podle Chippaux- Šmiřáka, metoda podle Sztriter-Godunova a metoda podle Mayera. Terapie probíhala formou senzomotorické stimulace cvičením na balančních plochách a chůzí po různých površích naboso. Doba trvání terapie byla 15 minut každý školní den po dobu šesti měsíců. Na konci terapie byly odebrány kontrolní plantogramy u 15 dětí a došlo k porovnání výsledků před a po terapii. Bylo vyhodnoceno, zda u dětí, u kterých byla...Title: The effect of sensomotoric stimulation on flat foot of children Introduction: Flat foot is a common health problem in childhood. Its development is related to congenital or acquired dysfunction of the plantar vault. There is no single opinion on the criteria for diagnosis and therapy forms. The aftereffects and health risks of flat foot are often neglected. The therapy form of sensomotoric stimulation, including balance exercises and walking barefoot over different surfaces, could be an appropriate part of the physical activities and games for children in kindergarten. Objectives: The main objective of this work is to evaluate the effect of sensomotoric stimulation of flat foot at preschool age. Methods: The research contains 21 children. Forty-two foot prints were taken at the beginning of the therapy. Three methods were used to evaluate the foot prints: the Chippaux-Šmiřák method, the Godunov-Sztriter method and the Mayer method. The therapy form of sensomotoric stimulation included balance exercises and walking barefoot over different surfaces. The duration of therapy was 15 minutes each school day for six months. The control foot prints of 15 children were taken after the therapy and the results were compared with the foot prints before therapy. Results: The research contains twenty-one...
Keywords:
Chippaux-Šmiřák method; flat foot; foot print; Mayer method; physiotherapy; plantar vault; Sztriter - Godunov method; fyzioterapie; klenba nožní; metoda dle Chippaux -Šmiřáka; metoda dle Mayera; metoda dle Sztriter-Godunova; plantograf; plantogram; plochá noha
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/48739