Original title:
Porovnání interakce učitele a žáka při individuální výuce sjezdového lyžování.
Translated title:
Comparison of interaction between the teacher and student during the individual teaching of downhill skiing
Authors:
Lehovec, Pavel ; Matošková, Petra (advisor) ; Süss, Vladimír (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název: Porovnání interakce učitele a žáka při individuální výuce sjezdového lyžování. Cíle: Hlavním cílem této práce je porovnat interakci lyžařských instruktorů a předškolních dětí při individuální výuce sjezdového lyžování v lyžařské škole. Metody: V práci byla použita metoda pozorování s využitím kategoriálního systému M ADI (Modifikovaná analýza didaktické interakce). Tento systém umožňuje získat data, která popisují formy chování učitele, didaktický obsah výuky, didaktické situace a postojovou aktivitu. Výsledky: Z výsledků vyplynulo, že se nejvíce odlišovala instruktorka č. 5. Tyto rozdíly byly patrné především ve formě chování, formě projevu, druhu projevu a míře vyjádření věcného obsahu. Instruktorka plně nerespektovala didaktické zásady, styly, metody a postupy a dopouštěla se více didaktických chyb. Bylo zjištěno, že praxe v oboru je určitý předpoklad pro kvalitní výuku, nicméně to není přímo rozhodující faktor. Klíčová slova: M ADI, ADI, lyžařská škola, individuální výuka lyžování, předškolní věkTitle: Comparison of interaction between the teacher and student during the individual teaching of downhill skiing. Objectives: The main aim of this thesis is to compare the interaction between the ski instructors and preschool children during the individual lessons of downhill skiing in the ski school. Methods: As the method of the comparison was used the method of observation with utilization of categorial system M ADI (Modificated analysis of didactic interaction). This system makes it possible to obtain data, which describes the forms of behaviour of a teacher, didactic content of teaching, didactic situation and attitudinal activity. Results: The result of the comparison is a fact that the instructor number 5 differed from others the most. These differences were the most apparent in the form of behaviour, form of display and its kind and measure of expression of subject content. Instructor number 5 did not respect didactic principles, styles, methods and procedures and she did other didactic mistakes. It was found out, that the practical experience is a premise for a quality teaching, but on the other hand it's not the decisive factor. Keywords: M ADI, ADI, ski school, individual lesson of skiing, preschool age
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/48193