Original title:
Kreativní odvětví ve starém průmyslovém regionu
Translated title:
Creative Industries in the Old Industrial Region
Authors:
Sochorová, Martina ; Blažek, Jiří (advisor) ; Rumpel, Petr (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Kreativní odvětví se ve vyspělých zemích stávají novou příležitostí a nástrojem ekonomického a společenského růstu, jelikož představují "nový" zdroj bohatství a prosperity. Kreativní ekonomika již nestojí na tradičních výrobních odvětvích, a proto se dostaly do popředí zájmů odborníků i veřejných činitelů. V.rámci městského a regionálního rozvoje se jako nový typ konkurenční výhody podílí na tvorbě inovací a konkurenceschopnosti firem, měst či regionu. Výzkumná část je zaměřena na strukturálně postižené regiony, resp. komparativní analýzu Ústeckého a Moravskoslezského kraje. Důraz je kladen na prostorovou organizaci kreativních odvětví a bližší charakteristiky těchto odvětví sledované pomocí různých ukazatelů. Na úrovni krajského města Ústí nad Labem se práce zaměřuje na reklamní odvětví, které po roce 1989 představují nové a dynamické odvětví.Creative industries are considered as a new oportunity and a tool of economical and social growth in developed countries, because they represent a "new" source of wealth and prosperity. Creative economy is not based any more on traditional manufacturing industry and that is why are these now in the interest forefront of experts and executives. In the frame of the city and region development are creative industries seen as a new competitive advantage and they play role in innovative process and competitiveness of firms, towns or regions. Research section of my thesis is focused on old industrial regions, exactely on comparative analysis of Ústecký and Moravian-Silesian region. Emphasis is put on a spatial organization of creative industries and on their further characteristics, reviewed by different indicators. Concerning the town Ústí nad Labem, my thesis is focused on advertising industry, which has been considered as a new dynamic industry since 1989.
Keywords:
advertising industry; creative industries; Moravian-Silesian region; old industrial region; Ústecký region; kreativní odvětví; Moravskoslezský kraj; reklamní odvětví; starý průmyslový region; Ústecký kraj
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/48182