Original title:
Postavení profesionální pěstounky v SOS dětských vesničkách
Translated title:
The Position of Profesional Foster-mather in The SOS Children's Villages
Authors:
Grosmanová, Jana ; Lorenzová, Jitka (advisor) ; Schõnfelderová, Marie (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá profesí pěstounek v SOS dětských vesničkách. V první části se zaměřuje na legislativní pozadí fungování těchto zařízení pro výkon pěstounské péče v kontextu vývoje organizace Sdružení SOS dětských vesniček v ČR a mezinárodní organizace SOS Kinderdorf International. Rozebírá problém českých SOS dětských vesniček, kdy je pěstounka odpovědná zadítě svěřené do pěstounské péče, což je odlišnost českých SOS dětských vesniček od ostatních zemí. Druhá část práce analyzuje roli SOS matky-pěstounky. Nabízí zamyšlení nad významem archetypálního pojetí matky a proměnami mateřské role. Mapuje otázku motivace a připravenosti k pěstounství.Krok za krokem jsou popisovány etapy kariéry SOS matky-pěstounky a cykly vývoje SOS rodiny. Práce se věnuje kontroverznímu tématu jakým je otázka podpory SOS matky-pěstounky. Seznamuje s integrovaným navazujícím pedagogickým konceptem komunity mládeže, internátního zařízení pro dospívající a mladé dospělé z SOS vesniček. Zamýšlí se nad udržitelností cyklického způsobu doplňování dětí v SOS rodinách a možnostmi individualizace potřeb klientů v systému SOS dětských vesniček. Závěr práce ponechává otevřenou otázku budoucnosti českých SOS dětských vesniček, vybízí k zamyšlení nad jejich využitím v kontextu aktuálních trendů péče o děti mimo rodinu v ČR.This dissertation deals with the position of foster-mother in SOS children's villages. The first part focuses on the legislative background of the operation of these facilities for foster care in the context of the development organization SOS Children's Villages in the Czech Republic and the international organization SOS Kinderdorf International. It discusses the problem of Czech SOS Children's Villages, when foster-mother is responsible for the child entrusted to foster care, which is the difference from the Czech villages than villages in the other countries. The second part analyzes the role of the SOS foster-mother. It offers a reflection on the meaning of the concept of the archetypal mother and changes of maternal role. The dissertation maps a question of motivation and readiness for fostering.Step by step are described SOS foster-mothers's career stages and are development cycles of SOS families. The work deals with the controversial topic, such as support for an SOS foster-mother. It introduces the concept of an integrated following educational community youth, boarding facilities for teenagers and young adults from the SOS villages. Work thinks how sustainability cyclic replenishment of children and families in the SOS families and possibilities and individualized needs of clients in the SOS...
Keywords:
community; foster care; foster care facility; foster family; identity; institution; role; SOS children's village; SOS family; SOS foster-mother; SOS youth community; identita; instituce; komunita; komunita mládeže; náhradní rodina; pěstounská péče; pěstounská rodina; rodina; role; SOS dětská vesnička; SOS matka-pěstounka; SOS rodina; zařízení pro výkon pěstounské péče
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/47911