Original title:
Diagnostika vybraných prekonceptů k technické výchově žáků 5. tříd ZŠ
Translated title:
Analysis of selected pre-concepts of technical education of 5. classes of primary school
Authors:
Bartoň, Aleš ; Vodáková, Jitka (advisor) ; Martinková, Anna (referee) Document type: Rigorous theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] NÁZEV: Diagnostika vybraných prekonceptů k technické výchově žáků 5. tříd ZŠ ABSTRAKT: Předkládaná práce se zabývá problematikou a následnou diagnostikou vybraných prekonceptů k technické výchově na primárním stupni škol. V teoretické části je rozebíráno několik dílčích tematických celků, které se zabývají problematikou konstruktivistických přístupů, jejich východisek a souvisejících prekoncepcí. Dále pak klasifikací hlavních oblastí v technické výchově. V praktické části je zjišťována aktuální úroveň zastrukturování prekonceptů pomocí dotazníku. Jeho obsahem jsou nedokončené věty, posuzovací škály a kognitivní mapy. Výzkumu se účastnilo 302 respondentů z 5. tříd základních škol. Dotazníkovou metodou a kognitivními mapami byly zjištěny a následně zpracovány údaje o prekonceptech a jejich zastrukturování, z hlediska kvalitativního i kvantitativního, v oblasti technické výchovy. Předmětem šetření byly prekoncepty: dřevo, ruční brzda, lepení, řezání, pevnost, pružnost, recyklace materiálu, bezpečnost při práci. U prekonceptů řezání, pružnost, recyklace materiálu a bezpečnost při práci bylo zjištěno nedostatečné zastrukturování v kognitivních mapách žáků. Realizovaný výzkum se snaží především pomoci při praktické realizaci výuky v oblasti technické výchovy na primárním stupni škol.TITLE: Analysis of selected pre-concepts of technical education of 5. classes of primary school SUMMARY: The thesis focuses on the issues and the consecutive diagnostics of chosen drafts to technical education at primary schools. A few thematic units are analysed in the opening theoretical part. They focus on questions of constructivist approach, their resources and related pre-concepts and also taxonomy of fundamental fields in technical education. In the second, practical part of the thesis, an actual level of preconcepts structuring while using a questionarry is taken. Its content is unfinished sentences, assessment scales and cognitive maps. Research included 302 respondents from the 5th grades of primary schools. Owing to the questionnary method and cognitive maps, there were preconcept data established. This information was consequently processed in terms of quantity and quality. The subject of the investigation were preconcepts: wood, hand brake, gluing, cutting, strength, flexibility, material recycling, safety at work. The preconceptions cutting, flexibility, material recycling and safety at work was found inadequate incorporation students in cognitive maps. The realised research tries to lighten the practical realisation of the educational process of technical education at primary school level.
Keywords:
Constructivism; Gender in technology; Pre-concept theory; Primary pedagogy; Technical creativity; Technical education; Technical literacy; Gender v technice; Konstruktivismus; Primární pedagogika; Technická gramotnost; Technická tvořivost; Technická výchova; Teorie prekonceptů
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/47604