Original title:
Výchova a převýchova jedince ohroženého problémovým zneužíváním těkavých látek
Translated title:
Education and re-education of the individual endangared by the volatile substance taking.
Authors:
Urbanová, Michaela ; Hanušová, Jaroslava (referee) ; Marádová, Eva (referee) Document type: Rigorous theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předkládaný text se věnuje percepci těkavých látek v okolí sociálně vyloučených lokalit. Teoretickým východiskem této práce je na základě převzatých teoretických postulátů definovat vliv výchovy, sociálního vyloučení a dalších faktorů, které popisují zneuživatele toluenu. Stěžejní část tohoto textu se zaměřuje na kazuistiky, na nichž je popisována tendence ke zneužívání toluenu. Ta se projevuje zejména u lidí ze sociálně exkludovaných lokalit. Pozorování zneuživatele toluenu, fáze jeho závislosti a devastace však nenáležejí k hlavním záměrům této práce. Ta se soustřeďuje zejména na percepci zneužívání toluenu jakožto drogy mezi rizikovou generací potenciálních zneuživatelů (žáků základních a praktických základních škol) a v souvislosti s nimi se také zabývá postoji pedagogů k této problematice. Navzdory nebezpečnosti je však u vrstevníků, kteří zneužívají toluen, a zejména u starší generace tato těkavá látka považována za neškodnou zábavu. Tento fakt vyniká v kontextu s intravenózní aplikací heroinu či pervitinu, která veřejnost naopak jednoznačně děsí. Na základě dat, která jsou získávána dotazníkovým šetřením, přináší tato práce zjištění stran percepce toluenu v okolí jeho zneuživatelů. Výzkum je mimo jiné také zaměřený na efektivnost aktivity primární prevence proti zneužívání těkavých látek, a to...The text deals with the perception of volatile compounds in the vicinity of socially excluded localities. The theoretical basis of this work is taken on the basis of theory to define the impact of education, social exclusion and other factors that describe toluene abuser. The main part of the text focuses on case studies, which described the tendency to abuse toluene. This is particularly true for people from socially excluded localities. Observation of toluene abuser, phase of his addiction and devastation, however, do not belong to the main objective of this work. It focuses mainly on the perception of drug abuse toluene as the risk-generation potential abuser (primary and practical schools) in connection with the approach of the teachers also addresses this issue. Despite the danger, however, with peers who abuse toluene, and especially for the older generation of this volatile substance to be considered harmless fun. This fact stands out in the context of intravenous heroin and methamphetamine, contrary to the public clearly terrified. Based on data that are collected by questionnaire survey, this work gives the parties determine the perception of toluene in the vicinity of the abuser. Research is also focused on the effectiveness of the activities of primary prevention of abuse of volatile substances...
Keywords:
adaptation; consequences of drug use; dependence; discrimination; dissolvent (toluene); primary prevention; psychoactive substances; slum enclaves; social exclusion; socialization and education; sub-culture of poverty; adaptace; chudinské enklávy; diskriminace; následky zneužívání drog; primární prevence; psychoaktivní látky; rozpouštědla (toluen); socializace a výchova; sociální vyloučení; subkultura chudoby; závislost
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/47597