Název:
Živnost fiakristická a drožkářská v Praze 19. a 20. století
Překlad názvu:
The fiacre and cab licence at Prague 19. and 20. century.
Autoři:
Břečka, Josef ; Šouša, Jiří (vedoucí práce) ; Šůla, Jaroslav (oponent) Typ dokumentu: Rigorózní práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Rigorózní práce se snaží o co nejkomplexnější výpověď o vývoji fiakrové a drožkářské dopravy v hlavním městě Praze. Její pohled se zaměřuje na dvě hlavní téma. Na rozvoj této dopravy v historicko-kulturně industriálním vývoji města a na odborný výklad dopravy daného oboru práce a jeho instruování. Snaží se také přiblížit kouzlo staré Prahy s tímto fenoménem "hromadné" dopravy ve městě prakticky po celém 19. století převládajícím. K čemu neodlučně patří i koně představující jedinou pohonnou sílu ve městě samém té doby. A Praha je absorbovala a žila ve svém kulturním vývoji s nimi. Mnohé památky i řemesla dodnes představují živou připomínku svébytné "koňské" kultury ve městě Jsou to nejen různé postroje, bývalé stáje a jízdárny, ale i dopravní prostředky jako jsou tažné vozy a hlavně kočáry dnešních fiakrové turistické promenádní dopravy. Do tohoto kouzla patřili i rázovité postavy světáckých fiakristů a drožkářů, kteří neodlučně patřili ke koloritu města a můžeme se zde s nimi setkat dodnes. V rigorózní práci se snaží autor přiblížit jejich život a obyčejný pracovní den. Práce ukazuje celkový vývoj v tzv. hromadné městské dopravě. Od prvých pramic a prámů převážejících přes Vltavu a nosítek přenášející své zákazníky po staré Praze, přes prvé koňské omnibusy, předchůdce autobusů, příjezd prvních párou...This final thesis makes an attempt to give account of the development of fiacre and cab carriage transport in Prague. It concentrates on two main themes. Firstly, it deals with the development of this type of transport in the historical, cultural and industrial growth of the city, technical aspects and institutions. Secondly, the thesis attempts to capture the charm of old Prague dominated by this phenomenon of horse drawn public transport throughout the whole of the 19 century. Since horses were the main driving power in the city at that time, Prague absorbed them and made them part of its culture. Many sights and crafts remind of the specific horse culture in the city. There are not only various pieces of horse tack, former stables and riding halls, but also means of transport, such as horse-drawn wagons and cabs of today's tourist promenade transport. Part of the charm of the city was also linked with the typical men-about- town coachers or cabmen who have been part of the atmosphere of the city until today, and the author also tries to show their everyday life. The thesis describes the overall development of the public transport in Prague from the first punts and rafts, ferrying passengers across the Vltava River, and sedan chairs, carrying their customers along the streets of old Prague, via the first...