Original title:
Spolupráce škol s vnějšími partnery v rozvoji environmentální gramotnosti žáků
Translated title:
Cooperation of schools and external partners on the development of environmental awareness among students
Authors:
Frýblová, Jitka ; Veselý, Arnošt (advisor) ; Hiekischová, Michaela (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] 1 Abstrakt Diplomová práce ‚Spolupráce škol s vnějšími partnery v rozvoji environmentální gramotnosti žáků' se zabývá aktuální problematikou vzdělávací politiky, a sice začleňováním environmentálního aspektu do vzdělávacích obsahů základních a středních škol. Environmentální vzdělávání, výchova a osvěta se objevuje ve školách v návaznosti na zavedení rámcových vzdělávacích programů jako jedno z průřezových témat, které reflektuje nové společenské potřeby. Průřezová témata a rámcové vzdělávací programy v sobě skrývají velký potenciál celkového rozvoje vzdělávací soustavy, zároveň však s sebou přinášejí nové požadavky a nároky na učitele, kteří na ně nejsou vždy zcela připraveni. Zapojení externích partnerů do výuky je tak jednou z cest, jak se s novými nároky vypořádat, neboť tito partneři mívají s přípravou ekologických vzdělávacích programů a jejich metodickými specifiky mnohaleté zkušenosti. Předkládaná diplomová práce seznamuje čtenáře s jednotlivými formami spolupráce, kdy se snaží zobecnit její silné a slabé stránky a nastínit možnosti zapojení externích vzdělávacích partnerů i do výuky jiných témat než je environmentální výchova. Práce pojednává o multidisciplinárním tématu, ve kterém se prolínají poznatky veřejné politiky, pedagogiky, etiky a ekologie. Na uvedenou problematiku se dívá skrze optiku...This master thesis is concerned with current issues of educational politics, namely the integration of environmental aspects into the curriculums of grammar schools and high schools. Environmental education, and awareness raising has appeared in schools following the introduction of the framework education programme as one of its cross-curricular subjects, reflecting new social needs. While there lies a great potential for the development of our education system within cross-curricular subjects and framework education programmes, these also introduce new requirements for teachers, who are not always quite prepared for dealing with them. The introduction of external partners into education is one possible way of dealing with those requirements, as these external partners have many years of experience with ecology oriented education programmes and their methodical specifics. The presented master thesis familiarizes the reader with the individual forms of cooperation among schools and external partners and tries to generalize its pros and cons and outline the possibility of engaging external educational partners in teaching subjects other than environmental education. The paper deals with a multidisciplinary topic in which the findings of public policy, pedagogy, ethics and ecology intertwine. The...
Keywords:
centers of ecological education; cooperation of schools; ecological education; educational policy; Environmental education; implementation; sustainable development; centra ekologické výchovy; ekologická výchova; Environmentální vzdělávání; implementace; spolupráce škol; udržitelný rozvoj; vzdělávací politika
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/46958