Original title:
Vliv taneční výchovy na náladu a pocity jedince s paraplegií
Translated title:
The Influence of Dance Training on Mood and Feeling of People With Paraplegia
Authors:
Kaplanová, Kateřina ; Fričová, Marie (advisor) ; Novotná, Viléma (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název práce: Vliv taneční výchovy na náladu a pocity jedince s paraplegií. Cíle práce: Cílem práce je zjistit pomocí dotazníku POMS, zda má taneční výchova pozitivní vliv na náladu jedince s paraplegií. Konkrétně se pak zaměřit na pocity jakými jsou deprese, aktivita, úzkost a únava. Metoda: Šetření je kvantitativního typu s využitím dotazníku POMS (dotazník měření afektivních stavů).Výzkumným souborem se stalo 40 probandů s paraplegií. 20 osob byla skupina kontrolní, 20 osob skupina experimentální Výsledky: Taneční výchovou se nám podařilo značně snížit pocit deprese, úzkosti, únavy a zvýšit aktivitu u pacientů s paraplegií. Tanec v našem případě vykazovat lepší výsledky než jiná sportovní aktivita. Klíčová slova: Taneční výchova, paraplegie, nálada, pocity, emoce, sport, hudba, aplikované pohybové aktivityTitle: The influence of dance training on mood and feelings of people with paraplegia Objectives: The objective of this work was to detect using POMS questionnaire, whether the dance education has a positive effect on mood of people with paraplegia. Specifically, we focused on feelings such as depression, activity, anxiety and fatigue. Methods: The survey is a quantitative type using the POMS questionnaire (Profile of Mood State). Research has become a set of 40 people with paraplegia. 20 people were the control group and 20 persons were experimental group. Results: Dance education has significantly reduce the feeling of depression, anxiety, fatigue, and increase activity in patients with paraplegia. Dance in our case, show better results than any other sporting activity. Keywords: Dance education, paraplegia, mood, feelings, emotions, sports, music, adapted physical activities
Keywords:
adapted physical activities; Dance education; emotions; feelings; mood; music; paraplegia; sports; aplikované pohybové aktivity; emoce; hudba,paraplegie; nálada; pocity; sport; taneční výchova
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/46593