Original title:
Využití metod a technik dramatické výchovy k pochopení literárního textu
Translated title:
Using Methods andTechniques of Creative Drama Education to Understanding of Literary Texts
Authors:
Mihalová, Tereza ; Marušák, Radek (advisor) ; Svobodová, Radmila (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Anotace: Tato diplomová práce se zabývá možnostmi využití metod a technik dramatické výchovy k pochopení literárního textu při výuce žáků zejména na prvním stupni základní školy se zřetelem k podpoře jejich čtenářství. V první, teoretické části práce jsou vymezeny základní pojmy: literatura, čtenářství a jejich význam pro člověka; literární a dramatická výchova (včetně jejích metod) a jejich možná setkávání při výuce. Dále se teoretická část zabývá použitím literárního textu jako námětu pro přípravu literárně-dramatických lekcí, včetně strukturované dramatické práce. Praktická část je zaměřena na konkrétní návrhy tří dramaticko-výchovných lekcí s využitím literárního textu jako předlohy, z nichž dvě byly zrealizovány a zhodnoceny z hlediska dosažení stanovených cílů. Potvrzuje, že využití metod a technik dramatické výchovy má ve výuce literární výchovy své opodstatnění. Klíčová slova: dramatická výchova, školní vzdělávací program, metody a techniky dramatické výchovy, příprava lekce, prožitek, kooperativní učení, umělecký textThis diploma thesis concerns possibilities of using drama methods and techniques for understanding of literary texts within primary school education, with special emphasis on supporting pupils' reading. In its first theoretical part the basic terms are defined, such as literature, reading and their importance for a human; Literary Education and Drama Education (including its methods) and their possible meetings in the educational process. Furthermore, the theoretical part deals with use of a literary text as a theme for a preparation for creative drama lessons, including drama structuring. The practical part is focused on three specific proposals for drama lessons with using literary texts. Two of them were carried out and evaluated with respect to the predetermined goals. It affirms that the application of drama methods and techniques within classes of literature and reading is justified. Keywords: Drama Education, School Work System of Education, drama methods and techniques, preparation for a lesson, individual experience, learning through co-operation, a literary text
Keywords:
Drama education; drama methods and techniques; individual experience; learning through co-operation; literary text; preparation for a lesson; School Work System of Education; structure of a lesson; dramatická výchova; kooperativní učení; metody a techniky dramatické výchovy; prožitek; příprava lekce; umělecký text; školní vzdělávací program
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/46485