Original title:
Intertextualita v odborném stylu: způsoby citování v humanitních a přírodních vědách
Translated title:
Intertextuality in academic writing: citation in soft and hard sciences
Authors:
Štěpánková, Jana ; Malá, Markéta (advisor) ; Šaldová, Pavlína (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] Based on a corpus analysis of 72 research articles, this thesis examines citation practices in four academic disciplines, two soft (linguistics and art history) and two hard (biology and astronomy). The first part provides quantitative results for the usage of two basic types, integral and non-integral citation. The non-integral type is preferred mainly in biology (91%), whereas astronomy and linguistics do not show such strong preference. In art history, both types are used with similar frequencies. The second part is focused on integral citation and examines instances of its sub-types (verb-controlling, naming and non-citation). The third part analyses the distribution of citations in the individual sections of research articles which shows to be dependent on the structural organization of the article. In general, two tendencies have been found: in articles with IMRD structure (biology and linguistics), citations occur mainly in the introduction and discussion. In astronomy and art history, citations are almost evenly distributed across the text. The last part of this thesis is focused on reporting verbs and their semantic classification (research, cognitive and discourse acts). Astronomy shows strong preference for research acts verbs, whilst biology employs this type only slightly more often...Na základě korpusové analýzy 72 odborných článků zkoumá tato práce způsoby, jimiž se odkazuje na dosavadní výzkum ve čtyřech různých vědních oborech, dvou humanitních (lingvistika a dějiny umění) a dvou přírodních (astronomie a biologie). První část poskytuje kvantitativní výsledky pro užívání základních dvou typů, citací integrovaných a neintegrovaných. Neintegrované citace převažují ve všech disciplínách, v biologii tvoří 91%, zatímco v astronomii a lingvistice není rozdíl tak markantní. Dějiny umění užívají téměř stejně obou typů. Další část se zaměřuje na integrované citace a ukazuje zastoupení tří typů (verb-controlling, naming a non-citation) pro zkoumané obory. Třetí část se věnuje rozložení citací v jednotlivých částech odborných článků. V závislosti na struktuře článku se prokazují dvě základní tendence: u pevně strukturovaných článků (biologie a lingvistika) je nejvíce citací v úvodní a diskuzní části. Články z astronomie a dějin umění citují se stejnou četností ve všech částech textu. Poslední část této práce je zaměřena na slovesa, jimiž se citace uvozují. Ta jsou rozdělena podle základní sémantické klasifikace (research, cognitive a discourse acts). Slovesa odkazující na proces samotného výzkumu jasně převládají v astronomii, v biologii jen těsně převažují nad slovesy řečových aktů....
Keywords:
academic discourse; citation; construction of knowledge; hard science; integral citation; intertextuality; reporting verbs; research article; soft science; akademický styl; citace; humanitní vědy; integrované citace; intertextualita; odborný styl; odborný článek; postup poznání; přírodní vědy; slovesa uvozující citace
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/46169