Original title:
Využití zážitkové pedagogiky a dramatické výchovy ve výuce zeměpisu na střední škole
Translated title:
Use of Experience Pedagogy and Theatrical Education in Geography Teaching
Authors:
Barešová, Lenka ; Matějček, Tomáš (advisor) ; Bartoš, Jan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zaměřuje na srovnání frontální metody výuky a výuky simulační hrou. Srovnatelné skupiny studentů jsou vyučovány jednomu tématu, zaměřenému na nerovnosti v rozvoji světa, těmito dvěma metodami. Byly stanoveny následující předpoklady. Simulační hra je atraktivnější formou výuky, a proto může pomoci zvýšit motivaci studentů. Běžný způsob výuky může studentům předat větší množství informací, simulační hra však může výrazněji ovlivnit postoje a hodnoty studentů. Při použití simulační hry má vliv na studenty dlouhodobější efekt. Tyto předpoklady byly potvrzeny kvalitativními i kvantitativními metodami.The main objective of the thesies is to compare a frontal teaching method and teaching by simulation. Two comparable groups of students were taught the same topic by the two methods. The topic was focused on an uneven world development. Following assumptions were set. Simulation is a more attractive teaching form, therefore it can help to raise the motivation of students. Frontal method is capable of transmitting more information. Simulation, however, can have bigger impact on students' values. The impact of simulation has a long-term impact in comparison to frontal teaching. These assumptions were confirmed by qualitative and quantitative methods.
Keywords:
comparison of teaching methods; Experience pedagogy; frontal teaching; geography teaching on high school; help to underdeveloped world; simulation; teaching efficiency; theatrical education; uneven world development; dramatická výchova; efektivita výuky; frontální výuka; nerovnost rozvoje světa; rozvojová pomoc; simulační hra; srovnání metod výuky; výuka zeměpisu na střední škole; Zážitková pedagogika
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/46099