Název:
Symbol,experiment a fantaskno v dramatické tvorbě Astrid Saalbachové
Překlad názvu:
Symbol,Experiment and the Fantastic in the Dramas of Astrid Saalbach
Autoři:
Halounová, Lada ; Norup, Lis (vedoucí práce) ; Březinová, Helena (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2012
Jazyk:
dan
Abstrakt: [eng][cze] The aim of the thesis is to analyse the experimental construction of dramas by contemporary Danish playwright Astrid Saalbach as well as the fantastic and symbols in her plays. The theoretical-methodological introduction defines the literary term of symbol, allegory and sign with a brief introduction of the psychoanalytic reading of symbols. The second part of the theoretical opening introduces the term of the fantastic and also Tvzvetan Todorov's structural approach to this literary genre. The distinctions between different readings such as the poetry and the allegory, which both abolish the fantastic, are also pointed out in the introduction. The following definitions of literary genres of the uncanny and the marvellous focus on the narrow boundaries between these two genres and the fantastic, which is placed in between the marvellous and the uncanny. Furthermore, the introduction part also focuses on the genres of fantasy and science fiction, as they often mix or coincide with the fantastic in the literature of the 20th century. A shorter chapter also describes the term of Sigmund Freud's the uncanny (das Unheimliche), because it might be closer to the pure fantastic than to Thodorov's concept of the uncanny. The analysis of dramas focuses primarily on the construction, the fantastic and the...Diplomová práce analyzuje dramatickou tvorbu dánské autorky Astrid Saalbachové, přičemž se zaměřuje na experimenty se strukturou jejích dramat, způsob používání symbolů a prvky fantastična. Teoreticko-metodologický úvod nejprve definuje termíny symbol, alegorie a znak v jejich v literárním pojetí a krátce se věnuje psychoanalytickému výkladu symbolů. Druhá část úvodu se zabývá studií Tzvetana Todorova o fantastické literatuře. Kapitola poukazuje na rozdíly mezi různými způsoby čtení, které mohou fantastično zcela zrušit (poezie a alegorie), a na další literární žánry, které hraničí s fantastickou literaturou natolik úzce, že se často v tyto žánry přerodí (podivuhodno a zázračno). Bylo nutné též odlišit Todorovův výraz podivuhodno od podobného termínu Sigmunda Freuda das Unheimliche ("něco tísnivého"), které sice mají v češtině různé názvy, ale v zahraniční literatuře splývají (the uncanny; det uhyggelige). Pojem "něco tísnivého" se totiž u Freuda nachází blíže k čistému fantastičnu než podivuhodnu, jak jej definuje Todorov. Do závěru teoretického úvodu byly zahrnuty též žánry fantasy a science fiction, které mají s fantastickou literaturou 20. století mnoho společného a často dokonce splývají. Samotné zkoumání dramat se soustředí především na jejich výstavbu a prvky fantastična. Práce interpretuje...