Original title:
Přístupy českých médií k zavádění státních maturit 2010 (analýza předpojatosti)
Translated title:
Czech media approach toward the implementation of state school-leaving examination 2010 (bias analysis)
Authors:
Kamionková, Hana ; Lütke Notarp, Ulrike (advisor) ; Bednařík, Petr (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce s názvem "Přístupy českých médií k zavádění státních maturit 2010 (analýza předpojatosti)" v sobě obsahuje postoje vybraných periodik (deníků Právo, Mladá fronta DNES a Lidové noviny; časopisů Reflex a Respekt) k otázce zavádění státních maturit na českých středních školách. Dané problematice vyčlenila média mnoho prostoru, jako jednomu z nejdiskutovanějších témat roku 2010, neboť téma vzdělávání v našem kulturním prostředí významně ovlivňuje velkou část populace. Snahou bakalářské práce bude vyzkoumat, zda v konkrétních přístupech jednotlivých periodik lze pozorovat prvky předpojatosti. K tomu bude využito dvou rozličných metod aplikovaných při zkoumání mediálních obsahů - kvantitativní obsahové analýzy, posléze i diskursivní analýzy. Podklady pro obě metody představují články otištěné ve vybraných výše jmenovaných periodicích v průběhu měsíce října 2010, tedy v době, kdy na českých středních školách probíhala generálka státních maturit. Hlavním cílem práce je snaha o vykreslení mediálního obrazu vytvořeného ve věci zavádění státních maturit na pozadí článků vydaných v období její generálky. Společnými jmenovateli pro obě metody výzkumu budou míra předpojatosti a účelovost v podávání informací.The bachelor thesis called "Czech media approach toward the implementation of state school-leaving examination 2010 (bias analysis) comprehends attitudes of the selected periodicals (dailies Právo, Mladá fronta DNES and Lidové noviny; magazines Reflex and Respekt) towards the question of state school-leaving examination implementation on Czech high schools. Since we are talking about education, with no doubts affecting marginal public proportion, media devoted a lot of space to this issue as to one of the most discussed topics within the year 2010. The bachelor thesis endeavour is addressed to research whether in these concrete attitudes of the given periodicals might be observed bias marks in the way of information presenting. There will be two various methods applied - quantitative content analysis and discourse analysis. Background data for both these methods will constitute of articles issued in the above mentioned periodicals during October 2010 (thus at a time when test run for the state school-leaving examinations was held). The main goal of the thesis is an effort to portray the media picture created toward the question of the state school-leaving examination implementation against background of the articles issued during the dress rehearsal period. Common denominators for both these...
Keywords:
bias; discursive analysis; education; quantitative content analysis; State school-leaving examination; diskursivní analýza; kvantitativní obsahová analýza; předpojatost; Státní maturita; vzdělávání
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/45465