Original title:
Percepce atraktivity Polska jako turistického prostoru pro obyvatele Česka
Translated title:
Perception of Attractiveness of Poland as a Tourism Space by Population of Czechia
Authors:
Kubín, Ewa ; Vágner, Jiří (advisor) ; Siwek, Tadeusz (referee) ; Kowalczyk, Andrzej (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2012
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] The doctoral thesis is devoted to analyzing the perception of attractiveness of Poland as a tourism space from the perspective of Czech citizens in a broader context of mutual Czech -Polish relations in tourism. The thesis is primarily based on theoretical concepts of geography of tourism and at the same time it also follows other geographical and scientific disciplines. The methodological framework of the thesis benefits from the openness and multi-disciplinary nature of tourism. Part of the thesis was created using traditional methods and techniques applied in geography, among others: questionnaire research among students, structured interviews with employees of travel agencies, semi-structured interviews with representatives of the Polish governmental institutions, and analyses of the Internet and printed sources. Additionally, there were utilized methods and techniques used more frequently in other disciplines, including: Delphi method, SWOT analysis, mystery shopping, analysis of travelogues, Internet sources of information about Poland, and content of textbooks. The empirical part of the thesis serves to realize four main aims. The most important aim of thesis can be considered the identification and evaluation of opinions of selected groups of Czechs on the attractiveness of Poland as a...Disertační práce je věnována analýze percepce atraktivity Polska jako turistického prostoru z pohledu obyvatel České republiky v širším kontextu vzájemných česko - polských vztahů v oblasti cestovního ruchu. Vychází z teoretických konceptů geografie cestovního ruchu a současně dále navazuje na jiná geografická odvětví (např. behaviorální geografii) a vědecké disciplíny (např. marketing anebo sociologii). Metodologický rámec práce těží z otevřenosti a multidisciplinární povahy cestovního ruchu, důraz je kladen na využití synergií vyplývajících z vzájemného doplňování různých pohledů na vědecký výzkum. Část práce vznikla s využitím metod a technik tradičně využívaných v geografii. Byl proveden: anketový výzkum mezi žáky základných škol, strukturované rozhovory se zaměstnanci cestovních kanceláří, semi-strukturované rozhovory s představiteli polských vládních institucí a také analýza internetových a tištěných zdrojů. Dodatečně byly použité metody a techniky častěji využívané v jiných disciplínách, mezi jinými: delfská metoda, analýza SWOT, mystery shopping, analýza internetových cestopisů a internetových zdrojů informací o Polsku a také analýza obsahu učebnic. Empirická část práce posloužila k realizaci čtyř základních cílů. Za hlavní z nich lze považovat identifikaci a zhodnocení názorů zvolených...
Keywords:
analysis of perception; Internet; marketing in tourism; tourism; tourism attractiveness; tourism offer; tourist destination; tourist potential of Poland; travel agencies; travellogues; analýza percepce; atraktivita cestovního ruchu; cestopisy; cestovní kanceláře; cestovní ruch; Internet; marketing cestovního ruchu; nabídka cestovního ruchu; turistická destinace; turistický potenciál Polska
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/45226