Original title:
Doteky z říše za zrcadlem
Translated title:
Wonderland behind the looking-glass and its touch
Authors:
Brdička, Vojtěch ; Jirák, Jan (advisor) ; Halada, Jan (referee) Document type: Rigorous theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Text je strukturovanou obžalobou mediality v nás. Dokazuje, že člověk není médii ani ovládán, ani uspokojován. Je spíše ovládán i uspokojován medialitou uvnitř sebe samého. Fenomén mediality je zde postulován v duchu teorie Jeana Baudrillarda nikoliv jako zprostředkovatel vztahů mezi lidmi, ale jako jejich kat. Rozmach digitálních médií nás druhým nepřibližuje, ale odděluje je od nás v čase i prostoru. Z druhých nám přenáší pouze vybranou mozaiku obrazů. Toto odcizení je výsledkem touhy po vlastních světech, nikoliv spiknutím moci. Efektivita, rychlost, orientace na výsledek a pozitivní myšlení jsou hodnoty, které určují směr vývoje médií. Výsledkem není imitace člověka, ale jeho zdokonalení. Proto média používáme. Vábí nás příslibem nesmrtelnosti, která z nás však vyrábí pouze znak bez života. Každá lidská touha je ambivalentní, a touha zanechat po sobě svůj obraz se tak ve své hypertrofii může stát fatálním naplněním pudu smrti.This paper is a structured indictment of mediality in people. It argues that media does not satisfy us, nor are we controlled by it. We are rather satisfied and at the same time controlled by the mediality inside ourselves. The Mediality phenomenon is postulated here in the spirit of Jean Baudrillard's theory, not as a mediator of the relations between people, but rather as their gravedigger. The expansion of digital media doesn't bring us closer to others, but it separates others from us in time and space. The others are transmitted to us only in a form of selected mosaic of images. This alienation is a result of a desire for our own particular worlds, not the conspiracy of power. Efficiency, speed, focus on results and positive thinking are the values that define the orientation of today's media development. The result is not imitation, but perfection. That's why we use media. It lures us by the promise of immortality, but in conclusion it only creates a lifeless sign of us. Every human desire is ambivalent, and the desire to create our own post-mortem images can become in its hypertrophy only the fatal fulfilment of the death instinct.
Keywords:
digitalizace; média; nesmrtelnost; obraz; simulace; simulakra; stimulace; síťová média; digitalization; image; immortality; media; simulacra; simulation; social media; stimulation
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/44793