Original title:
Využití a aplikace testu pohádek na vybraném vzorku šesti až osmiletých dětí
Translated title:
Usage and applocation of the fairy tale test on the selected sample of six to eight year old children
Authors:
Průchová, Petra ; Horáková Hoskovcová, Simona (referee) ; Šírová, Eva (referee) Document type: Rigorous theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Resumé Test pohádek je projektivní osobnostní test pro děti ve věku 6 - 12 let. Je založen na asociacích mezi pohádkami a nevědomými procesy. Cílem testu je postihnout osobnostní profil jedince a získat informace jak o jeho vlastnostech, tak o jejich vzájemných vztazích. Lze jej také využít jako nástroj k zhodnocení osobnostního vývoje, k hodnocení motivačních tendencí i jako metodu pro srovnávací výzkum. Test pohádek byl standardizován v pěti zemích světa - Řecku, Rusku, Číně, Indii a Turecku, v současné době probíhají snahy o vytvoření norem také v České republice. Na jejich vytváření by se měla podílet i tato práce, a to sběrem a vyhodnocením dat od vybraného vzorku šesti až osmiletých respondentů. Klíčová slova Pohádky, interpretace pohádek, projektivní testy, Test pohádek, mladší školní věk.The Fairy Tale Test (FTT) is a projective personality test designed for children aged 6 to 12 years. FTT is based on the association between fairy tales and unconscious processes. Its goal is to assess the child's personality profile and to offer information not only about single personality traits but also their interrelations. It is possible it effectively employed as a method to assess eventual personality changes over time or as a tool in clinical or cross-cultural research as well. The Fairy Tale Test was standardized in five countries of the world - Greece, Russia, China, India and Turkey, at the present time we effort to set up standard specification also in the Czech Republic. This rigorous paper should also contribute to the standardization with administrating FTT and its evaluation to the selected sample of six to eight-year-old children. Key words Fairy tales, interpretation of the fairy tales, projective tests, the Fairy Tale Test, younger school age.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/44777