Original title:
Nulový člen v současné italštině
Translated title:
Zero article in contemporary Italian
Authors:
Pascucci, Marco ; Špaček, Jiří (advisor) ; Štichauer, Pavel (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce si klade za cíl poskytnout celkový pohled na případy, kdy v italské gramatice dochází k vynechání členu. Představení všech druhů členu a jmenných syntagmat, které pokryje první část práce, je pouze obecné a slouží jen jako kontext pro případy, ve kterých se vyskytuje nulový člen. Zvláštní pozornost je věnována případům, kdy může docházet k opozici mezi členem a členem nulovým. Rozebrány budou tedy především následující jevy: množné číslo neurčitých syntagmat, číslovky, podstatná jména látková, jména vlastní, podstatná jména označující příbuzenský vztah, přivlastňovací zájmena, verbonominální konstrukce, výpustky a levé dislokace. Práce je míněna obzvlášť pro studenty italianistiky, kteří budou tak mít možnost najít odpověď na nejčastější dotazy ohledně správného používání nulového členu.This work intends to offer a general view of the cases in which the contemporary italian grammar omits the article. The various types of articles and noun phrases will be presented in the first section just briefly, only to give the reader an overall background in which put the cases with the zero article. A special attention will be given to the cases that permit oppositions between the use of an article and the use of the zero article. Therefore what will be examined primarily will be: the plural of undetermined noun phrases, numerals, mass nouns, proper nouns, family nouns, possessives, verb+noun constructions, ellipsis and left dislocations. This work is addressed in a special way to students of italian, who will be able to find, in the different chapters, many explanations to the most occurring questions concerning the appropriate use of the zero article.
Keywords:
noun phrase; prepositional article; zero article; jmenné syntagma; nulový člen; složená předložka
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/44064