Název:
Obrazy moderní Indie - reflexe v životě a díle malíře M.F. Husaina
Překlad názvu:
The portrayal of modern India - reflections in the life and art of the painter M.F. Husain
Autoři:
Vítů, Barbora ; Kostič, Svetislav (vedoucí práce) ; Pospíšilová, Dagmar (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce přináší pohled na život a dílo moderního indického malíře M. F. Husaina (1915-2011), se zvláštní pozorností věnovanou jeho umělecké tvorbě reflektující socio-kulturní změny probíhající v Indii v éře modernizace a globalizace. Práce je strukturována do dílčích tematických kapitol, věnovaných Husainovu životnímu i uměleckému vývoji a analýze vybraných umělcových děl, jichž se tyto změny dotýkají, ať už po stránce obsahové, či z hlediska kontroverzí, které v indickém kontextu vyvolaly. Zvolené hledisko k interpretaci není ryze uměnovědné, ale je blíže kulturologickému prizmatu, jež by v sobě mělo systematicky integrovat poznatky z několika oblastí věd o kultuře. Autorka k práci využívá dostupné odborné literatury věnované problematice moderního indického umění a kultury, biografie věnované malířově osobnosti, mediálních referencí, novinových článků a materiálů z archivu NG. Tato diplomní práce by rovněž měla být faktickým prohloubením a zúžením souvisejících témat, zpracovaných v rámci předchozích dvou bakalářských prací (Moderní indické umění - nástin vývoje, 2010 a Indické výtvarné umění jako dějiny kulturních dialogů, 2012).The thesis disserts an outlook on life and Art of the Modern Indian painter M.F. Husain (1915-2011), with a special attention on his art production which reflects some of socio- cultural changes of modernizing and globalizing India of the 20th and 21th Century. The thesis has been structured in chapters dealing with Husain's personal and artistic development, providing also the analysis of some concrete art works which have been involved with the socio-cultural changes being described - from the point of view of their inner message, formal idiom or the way they have or have not been accepted by the public. The culturological paradigm has been chosen as an appropriate one to treat the topic with aim to integrate systematically various notions of the Humanities. With this goal the author of the thesis uses proper bibliographic, biographic and media references, sources from the Prague's National Gallery's Archive as well as the memoirs of the people who came together with Husain's personality and Art in the time of his visits to ex Czechoslovakia. The thesis is also a kind of deepening and specification of the two of previous bachelor theses of the author (The Modern Art in India - an outline of development, 2010 and The Indian Painting - a History of Cultural Dialogues, 2012).
Klíčová slova:
M. F. Husain; moderní indické umění; sociokulturní změny v procesu modernizace a globalizace v Indii; svoboda (výtvarného) projevu v Indii; freedom of an art expression in India; M.F. Husain; modern Indian art; socio-cultural changes in the process of modernization and globalization in India