Original title:
Metody psychohygieny učitelů speciálních škol v ČR
Translated title:
Methods of the Mental Hygiene for Teachers of Special Schools in the Czech Republic
Authors:
Vondrovicová, Lenka ; Lorenzová, Jitka (advisor) ; Krykorková, Hana (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Metody psychohygieny učitelů speciálních škol v ČR Abstrakt Bakalářská práce je teoretickou studií, doplněnou o ilustrativní přepis rozhovorů s pedagogickými pracovníky vybrané speciální školy. Obsahuje vysvětlení pojmů psychohygiena, stres a syndrom vyhoření v kontextu profese učitele. Zabývá se zátěží působící na pedagogy, typickou pro školní prostředí. Představuje metody psychohygieny vhodné pro využití učiteli na speciálních školách. V práci je také navrženo dělení těchto metod a jejich stručné popisy. Dále je v práci shrnuto, jakým způsobem je péče o duševní zdraví učitelů začleněna do legislativy České republiky. Závěrečná kapitola je věnována tvorbě otázek k plánovaným rozhovorům a jejich stručnému přepisu. Klíčová slova Psychohygiena, metody psychohygieny, profese učitele, stres, syndrom vyhoření, speciální školaMethods of the Mental Hygiene for Teachers of Special Schools in the Czech Republic Abstract This Bachelor's Thesis is the theoretical study, including illustrative transcripts of interviews with educators from a selected special school. It contains the description of main terms like mental hygiene, stress and burn-out syndrome in a context of pedagogical profession. It solves the mental strain of educators which is typical for the working environment at a school. There are presented methods of mental hygiene appropriate for special school's teachers. In the thesis there is also presented dividing of these methods and their short descriptions. Further there is a summary of how methods of mental hygiene are integrated for educators in the legislation of the Czech Republic. The last part contains questions and transcripts of interviews. Keywords Mental hygiene, Methods of the metal hygiene, Profession of teachers, stress, burn-out effect, special schools
Keywords:
Burnout Syndrome; Mental Hygiene; Methods of Mental Hygiene; Special Grammar Schools; Specifics of the Teacher's Work in the Special School; Teaching Profession; metody psychohygieny; profese učitele; Psychohygiena; specifika práce učitele na speciální ZŠ; speciální základní škola; syndrom vyhoření
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/43792