Original title:
Problematika odkladu školní docházky v Kladně
Translated title:
Issues of postponement of school attendance in the town of Kladno
Authors:
Fürstová, Jana ; Kropáčková, Jana (advisor) ; Stará, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce, která se zabývala problematikou odkladu školní docházky v Kladně, zmapovala kladenský region v období čtyř let, poukazuje na nárůst odkladů školní docházky v roce 2011 o cca šest procent oproti průměru předchozích tří let. Za pomoci zvolených výzkumných metod dotazníkového šetření, pozorování a analýzy získaných dat jsme potvrdili stanovenou hypotézu, že nejčastěji oslabenými složkami osobnosti u dětí v Kladně jsou sociální zralost, která upozornila hlavně na problémy spojené se sebeobsluhou a navazováním kontaktů s vrstevníky a psychická zralost, která poukazuje na to, že se u dětí nejčastěji objevují řečové nedostatky a neschopnost soustředit se na školní výuku. Dále jsme došli k závěru, jenž poukazuje na to, že odklad školní docházky bývá častěji udělen chlapcům, což uvádí i teorie (Langmeier, J., Krejčířová, D. 2006 a ÚIV). Důležitý však je měsíc narození, který také rozhoduje o vstupu do první třídy. Proto jsme v závěru práce, která obsahuje celkové shrnutí, upozornili na problematické oblasti a navrhli další možná témata, která je třeba podrobit následnému zkoumání.The thesis is mapping the region of Kladno in period of 4 years and is pointing to an increase of school suspension in 2011by about six percent, compared to the average in previous three years. With help of used research methods, interviews and data analysis, we have confirmed and determined a hypothesis, that the most weakened components of children's personalities in Kladno are connected to social maturity, which pointed out self- sufficiency problems and problems with making contacts with peers. At the field of mental maturity we detected speech defects and inability to focus on classwork. Also we concluded that school suspension is more frequently granted to boys. This is pointed out in the theory of Langmeier, J., Krejčířová, D. 2006 and ÚIV. However, the month of birth, which also determines accession to the school, is important. At the end of our thesis, which contains general summary, we highlighted the uncertain areas and we suggested other possible topics, which needs to be further investigated.
Keywords:
pedagogical diagnosis; pedagogical research; preschool - age child; school preparedness; school readiness; school registration; School suspension; youngerschool - age child; dítě mladšího školního věku; dítě předškolního věku; Odklad školní docházky; pedagogická diagnostika; pedagogický výzkum; zápis do prvních tříd; školní připravenost; školní zralost
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/43607