Original title:
Nákupní centra jako determinanta způsobu života
Translated title:
The shopping centres as a lifestyle determinant
Authors:
Veselá, Lenka ; Soukup, Václav (advisor) ; Opletalová, Lenka (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předmětem této diplomové práce je teoreticko-empirická analýza nákupních center jako specifického typu subkultury. Zvláštní pozornost je věnována rozboru vlivu nákupních center na způsob života a spotřební vzorce chování. Strukturu práce tvoří tři následující tématické okruhy : 1. Nákupní centra v procesu globalizace a unifikace lidské kultury. 2. Nákupní centra jako specifický typ instituce a subkultury. 3. Nákupní centra jako determinanta způsobu života. Zdrojem informací a dat pro zpracování této práce jsou jak teoretické prameny tak vlastní zúčastněné pozorování realizované ve vybraných pražských nákupních centrech. Cílem práce je přispět alespoň dílčím způsobem k fenoménu spotřebního chování v konzumní postmoderní kultuře. Klíčová slova : konzumní společnost, nákupní centrum, spotřeba, korporaceThe main subject of my dissertation is a theoretical-empirical analysis of shopping centers as a specific type of subculture. Closer analysis of the shopping center's influence on contemporary lifestyle and consumer behavior patterns is accented. The whole structure of the dissertation is divided into three main thematic sections: 1. Shopping centers in the process of globalization and unification of human culture. 2. Shopping centers as a specific type of institution and subculture. 3. Shopping centers as a determinant of contemporary lifestyle. The source of information and data utilized for processing this dissertation are both theoretical literature and practical observation in Prague's shopping centers. The main goal of my dissertation is to contribute somehow to the phenomenon of consumer behavior in the postmodern culture. Key words : consumer society, shopping centre, consumption, corporation
Keywords:
consumer society; consumption; corporation; shopping centre; konzumní společnost; korporace; nákupní centrum; spotřeba
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/43215