Název:
Vztah žáků k poznání a učení se zaměřením na sociálně vztahové a osobnostně rozvojové poznatky a dovednosti
Překlad názvu:
Accounts of knowledge - the role and the structure of relationship and personality knowledge and skills
Autoři:
Pospíchalová, Lucie ; Štech, Stanislav (vedoucí práce) ; Francová, Veronika (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předkládaná práce se zabývá vztahem žáků 8. ročníků základní školy k poznání a učení a dovednostmi, které si osvojili a naučili. Vztah k poznání a učení jsme s kolegou Danielem Kubínem zkoumali technikou "poznatkových bilancí". V této práci se zabýváme žáky tří pražských základních škol a právě použitím metody "poznatkové bilance" se snažíme zjistit, jaký mají vztah ke světu, k sobě, ke své rodině, ke škole atd. Z celého kontextu těchto písemných bilancí pak vyvozujeme, jaký je jejich vztah k poznání a učení. Bilance jsou reakcí na otázku: "Od narození až doteď jste se naučili mnoho věcí. Zamyslete se, které to jsou. Co byste se každý ještě chtěl naučit?" Technika byla vytvořena a použita poprvé u nás v roce 1992 Pražskou skupinou školní etnografie (PSŠE) při výzkumném šetření na několika základních školách v Praze 3. První výzkum pomocí kvantitativní analýzy poznatkových bilancí byl proveden již ve výše zmíněném roce 1992 (Štech in PSŠE, 1992, 2001). Druhý byl proveden Jitkou Pýchovou a Kateřinou Hipmannovou v rámci diplomových prací v roce 2002. Třetí výzkum vztahů žáků k poznání jsme uskutečnili pomocí poznatkových bilancí v roce 2011 a je tedy replikací těchto předešlých výzkumných šetření. Tato práce je především zaměřena na porovnání poznatkových bilancí z roku 2011 se dvěma předešlými...The present work deals with the relationship of students 8th years of elementary school to the knowledge and learning and skills they have acquired and learned. Relationship to cognition and learning with colleague Daniel Kubín, we examined the technique of "knowledge account." In this work we deal with students of the three Prague elementary schools and just using the "knowledge account" we are trying to find out how they relate to the world, to themselves to his family, to school, etc. In the context of these knowledge account written conclude then, what is their relationship to knowledge and learning. Balance are a response to the question, "Since you were born, you have learnt a lot of things. We would like you to think about and write it down. What sort of things would you like to learn in the future?" The technique was first applied here in Prague in 1992 by Prague group of school ethnography (writes) in the scientific research at several elementary schools in Prague 3. The first research with quantitative analysis was performed by means of knowledge accounts already in the above-mentioned in 1992 (writes in Štech, 1992, 2001). The second was conducted by Jitka Pýchová and Kateřina Hipmannová in the framework of their theses in 2002. The third research students to recognize relationships we...
Klíčová slova:
VZTAH ŽÁKŮ K POZNÁNÍ A UČENÍ SE ZAMĚŘENÍM NA SOCIÁLNĚ VZTAHOVÉ A OSOBNOSTNĚ ROZVOJOVÉ POZNATKY A DOVEDNOSTI; Accounts of knowledge